Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO"
Now showing items 21-40 of 42
-
Coleções didáticas do PNLD Campo 2016 : um discurso em análise
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)El objetivo de este trabajo es presentarnos los discursos que circulan sobre el campo, através de las colecciones didácticas del Programa Nacional do Livro Didático – PNLD Campo 2016, enfocando la educación del campo, ... -
A formação do professor protagonista no Programa Ensino Integral do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)This research’ objective is to understand the concept of protagonist teacher in the Programa Ensino Integral (PEI) in the State of São Paulo and verifying what formative processes were offered to these teachers in order ... -
Ensino de astronomia para os anos iniciais : uma proposta a partir da observação da lua
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2016)This research presents results of an investigation of educational pedagogy done with a group of second grade students from an Elementary School. The investigation involved observations of the Moon and educational activities ... -
Transição da criança com deficiência da Educação Infantil para o Ensino Fundamental: uma análise dos processos avaliativos no município de São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2018)Esta investigación fue desarrollada en la Maestría del programa Pós-Graduación Profesional en Educación de la Universidad Federal de São Carlos. Tuvo por objetivo investigar y comprender como ocurre la transición del niño ... -
Sistemas de gestão de aprendizagem e o professor no século XXI : uma análise discursiva dos efeitos das tecnologias digitais de informação e comunicação na formação do imaginário docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2016)The main purpose of this study is to analyze, by using Discursive Sequences, the paradox established during the construction of the teacher’s image in the twenty-first century. The corpus of this research consists of two ... -
Jogos no ensino de matemática: um estudo de teses e dissertações com a perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/06/2017)This research presents a result from the enquiry and assay of thesis about the using games when teaching math on a historical and cultural perspective. It was accomplished a list of published books at the math education ... -
A aprendizagem da docência sob a ótica dos estudantes de licenciatura em Educação Física no Programa Residência Pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 03/07/2020)The teacher's work involves several types of expertise, requires extensive knowledge of the educational reality in which he / she performs his / her work, which involves initial training and experience in the professional ... -
Um retrato dos sentidos pessoais de bolsistas egressos do PIBID/Educação Especial/UFSCar sobre a atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/09/2019)This is a documentary research, of a qualitative character, and aims to analyze and portray the personal meanings that the graduates of PIBID / UFSCar / Special Education attribute to the teaching activity, from their ... -
A linguagem escrita na pré-escola pela ótica docente: uma análise do Ciclo de Políticas na rede municipal de Rio Claro/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)The approach of written language in early childhood education has been over the decades causing differences of opinion among scholars in the area, as well as among teachers who work in this stage of education. Although the ... -
Perspectivas e desafios sobre a temática consumismo infantil: os olhares de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)Education for a conscious consuming and for a socio-environmental responsibility should be present in pedagogical practices developed during Elementary School. However, this theme is still absent in schools. This research ... -
Formação de nexos conceituais do número na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)This dissertation aims to analyze the conceptual nexuses of the natural numbers that are formed in children developed from Triggering Situations of Learning (SDA) provided in the context of Teaching Guiding Activities ... -
A avaliação na educação infantil: perspectivas teórico-práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)In the last decades, early childhood education has been expanding, besides being solid in the context of formal education, it has also been presented as a target of government programs and actions, guiding documents and ... -
A disciplina eletiva dos barracos às mansões: relações com os saberes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/06/2015)This research aims to analyze the relationship with regard to the knowledge that can be established by students of Basic Education while they are studying the elective course, of interdisciplinary nature: “From shacks to ... -
Educação das relações étnico-raciais e produção de textos na escola: traços, letras, cores e vozes das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/07/2015)This study is dedicated to understanding the development of school educational processes guided by the inter-relationship between education of ethnic-racial relationships and activities of reading and writing texts production, ... -
Usos de portfólios em diferentes práticas: um olhar de uma educadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/08/2016)In this research we intend to analyze the meanings of the term “portfolio through the use of practices in which it is employed. The theoretical and methodological framework was based on aspects of Wittgenstein’s philosophy ... -
A evolução humana na disciplina de Biologia e as relações étnico-raciais: aprendizagens a partir de uma intervenção educativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/03/2018)(Re)Education in ethno-racial relations is very important for the reduction of prejudice and racial discrimination. In all disciplines, in our case, the discipline of biology, the approach of the study of Human Evolution ... -
Tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): uma análise dos egressos de um curso de Pedagogia EAD sobre o uso dessas ferramentas na formação e atuação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/11/2020)This study look for to contribute with the growing of searches in the area and investigate the importance about the ICDT in formation of futures teachers, according to the question: How the distance education courses of ... -
Professor de inglês e o livro didático : concepções teóricas presentes nas orientações do Manual do professor da coleção “Take over”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)Among too much difficulties which affect the success of English teachers of public schools, this search aimed to analyse the teacher profile developed by the didatic book entitled “Take Over” of the Programa Nacional do ... -
Avaliação da aprendizagem, formação docente e atuação profissional: uma análise desse processo na perspectiva de professores da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/07/2022)This study has as perspective the promotion of data that contribute to the improvement of the evaluation practices, as well as to a review in the approaches of the evaluation theme in the teacher education courses. Our ... -
Um olhar sobre as contribuições dos meios tecnológicos dentro do processo de gestão democrática e participativa na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2021)This study aimed to better understand the functioning of the schools surveyed regarding democratic and participatory management from the perspective of technological means as factors that can contribute to this process. ...