Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB
Recent Submissions
-
O princípio da dignidade humana: mulheres idosas em estado de encarceramento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/08/2024)Human dignity must be achieved in all spheres of society. In the case of incarcerated individuals, it is known that prisons are mostly built to house the male population. However, there is a growing number of women sentenced ... -
Características da formação e a atuação docente nas classes hospitalares: uma revisão narrativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/09/2024)Education is a right for all children and adolescents, including those who are hospitalized. This study aims to address teaching training and performance in hospital classes through a narrative review of scientific literature. ... -
A cartografia escolar na produção acadêmica em geografia e educação: uma análise das pesquisas brasileiras realizadas entre 1995 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 13/11/2023)In this dissertation, we conducted a research categorized as state of the art, which included the survey and classification of works on School Cartography produced by postgraduate programs (stricto sensu) in Geography and ... -
Forensic determination of adhesive vinyl microplastics in urban soils
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/01/2024)Plastic production and consumption hubs are mainly concentrated in large urban centers, causing the soil in these places to become large sinks of fragments generated from their breakdown, known as microplastics (MPs). ... -
Análise das publicações de influenciador digital fitness masculino no Instagram
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2024)The research analyzed the publications posted by a digital fitness influencer on his Instagram, aggregating a corpus of comments from his followers. The objective was to identify the food proposals displayed by the influencer, ... -
Produção de um roteiro de observação sobre a acessibilidade em espaço não formal de educação: um estudo sobre o zoológico de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 11/09/2024)The objective of this study is to discuss the accessibility and inclusion of people with disabilities in zoos, based on the creation of an observation guide for accessibility in these spaces. The work involved, in addition ... -
Alimentação e patrimônio imaterial da humanidade: diálogos a partir do cuscuz no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/09/2024)This dissertation is an interdisciplinary research with a qualitative approach, an exploratory process, methodologically anchored in bibliographic and documentary research that observes the traces of couscous - steamed ... -
A abordagem de Educação Ambiental na disciplina de Ciências: uma análise do Currículo Paulista no Ensino Fundamental à luz da Educação Ambiental Crítico-Transformadora via Tema Gerador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/02/2024)The humanity is currently experiencing an environmental crisis. In order for this situation to be reversed, there needs to be a change in the way we see our relationship with the environment, for example the care for ... -
Manifesto pela terra e ecofeminismo: um estudo sobre a natureza, direitos e o desemparedamento da infância na ecopedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 13/09/2024)Characterized as a qualitative study reviewing the literature and documents guiding education, this course completion work visits academic works and productions published in the UFSCar Institutional Repository (IR), such ... -
Gênero e sexualidade na educação dos surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/09/2024)To understand gender and sexuality relations within the education of deaf individuals, it is necessary to establish objectives that demonstrate how to use classroom skills to critically discuss and problematize the topic. ... -
Educação ambiental, coleta seletiva e gestão de resíduos sólidos nas escolas: o que dizem os artigos publicados entre 2013 e 2023
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/09/2024)Environmental issues have gained prominence due to the significant and often irreversible impact of human actions on the environment. Proper solid waste management is essential to mitigate these impacts, ensuring that waste ... -
Formação docente e o ensino de ciências: uma reflexão sobre os anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2024)The teaching of Science in the early years of basic education is fundamental for the construction of scientific knowledge and for the formation of citizens capable of making informed choices, recognizing the broad connections ... -
Inovação tecnológica na pesquisa de demanda turística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/09/2024)This research aimed to identify the diversity of variables that make up the collection of tourism demand research data and the identification of criteria that favor demand research in a technological system, in the ... -
Uma abordagem lúdica no ensino de Botânica: desenvolvimento do jogo estilo Cara a Cara para o ensino de arborização urbana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/09/2024)This work presents the development of an educational game in the "Guess Who" style as a playful tool for teaching botany, with a focus on urban afforestation. It also discusses the use of educational games as a facilitating ... -
Do avanço à resistência: laicidade, conservadorismo e direitos LGBT+ no Brasil (2016-2023)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2024)This work analyzes the relationship between the secularism of the Brazilian state and the religiosity present in the behavior of members of the Legislative and Judicial branches when guaranteeing and enforcing the rights ... -
Ensino de botânica: sequência didática sobre estruturas secretoras das plantas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/09/2024)The relationship with plants has undergone several changes throughout human history, in addition to many challenges related to the teaching of botany, considering the entire educational context our country faces. Traditional ... -
Rio vai à escola: análise do projeto de educação ambiental do Parque da Água Vermelha - Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/09/2024)Environmental education promoted by green spaces is characterised as a form of non-formal education and this educational approach goes beyond the confines of the classroom, offering students the opportunity to experience ... -
Filogenia e Diversificação do Gênero Arthrocereus (Cactaceae): um enfoque nas relações de espécies endêmicas dos Campos Rupestres
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/09/2024)Phylogenomics is one of the most widely used approaches today for proposing phylogenetic relationships due to their practicality, reliability, and precision of results. This study uses genomic data to present the first ... -
Filmes e ensino de física: concepções de futuros professores sobre a utilização de seriados de ficção científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2024)Physics education has often been criticized for its expository, fragmented approach that is disconnected from other areas of knowledge. Considering this, the present dissertation investigates the pedagogical potential of ... -
A práxis curricular da Educação Infantil nas pré-escolas públicas de Sorocaba à luz da articulação entre a Pedagogia Freireana e os pressupostos do Materialismo Histórico-dialético
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/09/2024)The present research has as its object of study the curricular praxis of Early Childhood Education in preschools in the municipal education network of Sorocaba in the light of the articulation between Freirean Pedagogy and ...