Educação Especial - PPGEEs
Recent Submissions
-
Desenvolvimento da relação letra som em crianças com autismo a partir de procedimentos de recombinação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/09/2024)The development of phonemic awareness has been widely recognized as a crucial factor in the acquisition of reading and writing repertoires. Several studies in applied behavior analysis have investigated this skill in the ... -
Indicação de estudantes estrangeiras com altas capacidades em uma universidade federal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/06/2024)Students with high abilities are those who demonstrate high potential in any of the following areas, isolated or combined: intellectual, academic, leadership, psychomotor and arts. They demonstrate, or have the potential ... -
Análise de um Programa de Habilidades Sociais para universitários com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)The growing increase in the number of individuals diagnosed with Autism Spectrum Disorders reaching adulthood and entering Higher Education raises the issue of the challenges faced in this age group and in this environment. ... -
Aspectos sociais e emocionais de mães de crianças com T21 no período de isolamento social e pós-pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/10/2024)It is believed that the coronavirus pandemic contributed to changes in family functioning. Thus, the research aimed to: (a) describe the routine, needs, resources, social support, as well as anxiety and depression symptoms ... -
Como nasce um ouvinte competente: do Verbal Behavior aos possíveis controles do repertório de um bebê
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/10/2024)This thesis presented two studies investigating the conditioning of competent listener behavior. The goal of the first study was to retrieve, from Verbal Behavior, indications that help describe how one becomes a listener ... -
Ação formativa para elaboração de planos de aula na perspectiva do desenho universal para a aprendizagem no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/01/2024)The great challenge of today's schools is to develop pedagogical practices that welcome diversity and pay attention to individual differences, promoting access with participation and successful retention of public students ... -
Implementação até a fase III do picture exchange communication system na emergência de operantes verbais em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2024)Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized by, in addition to other symptoms, communicative difficulties that affect social interaction. Such a failure in communication and linguistic ... -
Efeitos da tutoria por pares em comportamentos de uma criança com autismo em contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2024)The Revised DSM-V characterizes autism by persistent deficits in social communication and social interaction that can manifest themselves in different contexts, such as social reciprocity, verbal and non-verbal ... -
Para Rollerski: sistematização de um programa de ensino para crianças e jovens com deficiência física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/08/2024)Para Rollerski is an adapted discipline derived from Para Ski Cross Country (PSCC), a Paralympic winter sport practiced by individuals with physical and visual disabilities. Athletes use skis propelled by poles and compete ... -
Ensino de imitação generalizada para crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/03/2024)Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized by impairments in communication and social interaction skills, restricted and repetitive patterns of behaviors, interests or activities. A deficit ... -
Sexualidade e educação sexual de pessoas com deficiência intelectual: um programa de ensino para professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)It can be said that sexuality is still a controversial topic, which causes difficulties for those who face this issue on a daily basis, such as teachers, for example. When it comes to teachers of young people with intellectual ... -
Inclusão escolar e práticas docentes na pandemia antes e após o ensino presencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2022)The closure of schools was one of the concerns of the COVID-19 pandemic scenario. The educational inequality already present in Brazilian schools has become increasingly evident, placing teachers and families in a challenging ... -
Efeitos de um procedimento de ensino com música no comportamento ecoico de crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)Echoic behavior is defined as a vocal response with point-to-point correspondence between the response and the preceding discriminative vocal stimulus. The ability to echo can be considered essential for other verbal ... -
Estudos sobre a construção e uso de materiais manipuláveis no ensino de ciências naturais para estudantes com surdocegueira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)The school inclusion of people who are the target audience of Special Education is still one of the great challenges of Brazilian education. The large number of people excluded from the right of access to schooling is real ... -
Enriquecimento curricular: sistemas de ensino e atendimento aos alunos com altas habilidades ou superdotação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)Gifted students are the ones who demonstrate ability about average compared to their peers in academic, creative, psycomotor, arts or leadership areas; outstanding creativity and great envolvement with tasks. The attention ... -
Desenho universal para aprendizagem e acessibilização: pesquisa ação colaborativa na formação de equipe escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2023)Universal Design for Learning is an effective tool to enhance methods, resources, strategies and means of evaluation to facilitate the learning of all students. Schooling in diversity, here is defended as the differences ... -
Análise da interação comunicativa na rotina entre família e jovens com Deficiência Intelectual e/ou Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2024)The family plays a fundamental role in the development of language and communicative and social processes of their children with Intellectual Disability (ID) and/or Autism Spectrum Disorder (ASD). The general aim of this ... -
Ensino da leitura e escrita Braille no ensino remoto emergencial: desdobramentos da atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/01/2024)The present study has as its main objective to describe the pedagogical practice in distance and face-to-face education for the teaching of reading and writing in Braille to students with blindness. With specific objectives: ... -
Consultoria colaborativa na formação de equipe multiprofissional em serviço especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)When talking about teaching or modifying behavior, one must think about Evidence-Based Practices, and in this case, educational intervention based on Applied Behavior Analysis has been recommended, given its scientific ... -
Formação continuada sobre Aprendizagem Cooperativa para contemplar a diversidade em classes inclusivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)This research is part of a matrix project entitled Collaborative action research to mitigate educational inequalities resulting from the COVID 19 pandemic: contributions from research on school inclusion (PAC-COVID 19), ...