Linguística - PPGL
Recent Submissions
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"Olá a todes!": uma análise de percepções subjetivas sobre usos linguísticos não binários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/11/2024)El presente estudio tiene como objetivo investigar las percepciones de los hablantes de portugués brasileño sobre el lenguaje no binario (particularmente sobre los usos de “@”, “x” y “e” en palabras y oraciones). Defendemos ... -
Política de línguas no Mercosul: o embate/relação entre o português, o espanhol e o guarani como línguas oficiais do bloco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2010)Este estudio titulado Política Lingüística en el Mercosur: El choque / relación entre el español, el guaraní y el portugués como idiomas oficiales del bloque es un intento de realizar un estudio dentro de un enfoque ... -
A política do multilinguismo na contemporaneidade vista pela ótica das instituições supranacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/03/2015)The work in question aims to examine how languages are distributed and divided into the supranational institutions, to this end, observe that run in two institutions that share this trait, which are the Southern Common ... -
Construções complexas com conectores [[vparticípio+que] ⇔ conector] e [[vgerúndio+que] ⇔ conector] no português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/09/2024)This thesis specifically focuses on the study of verbal base connectors in Brazilian Portuguese, by theory of Construction Grammar and Usage-Based Models (BYBEE, 2010, 2016; GOLDBERG, 2006; LANGACKER, 2008; TRAUGOTT, ... -
Avaliação em língua inglesa com crianças na Educação Infantil: a participação no processo avaliativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/11/2024)This qualitative interpretive collaborative ethnographic-based research investigated the participation of 5-year-old children during the writing of the English language assessment report in a private school in the city of ... -
Efeitos da frequência lexical na interpretação de situação-problema em matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/09/2024)The objective of this study is to investigate the linguistic factors that influence the difficulty in interpreting math word problems faced by students from 6th to 9th grade. This inquiry is necessary because, to reach a ... -
Recursos digitais em aulas de espanhol: experiências de professores durante as aulas remotas e presenciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/07/2024)Con la pandemia Covid-19, la interacción en lengua española se trasladó de un ambiente físico, en el que el contacto entre los alumnos era mutuo, a un ambiente virtual, que depende de varios factores para que ocurra, ... -
Contribuições das mediações coletivas em intercâmbio virtual: um estudo de caso sobre o contexto Teletandem (português/espanhol) na perspectiva de estudantes de Institutos Federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/03/2024)El objetivo general de esta investigación sobre intercambio virtual es reflexionar sobre la importancia de las sesiones de mediación colectiva (pre y post interacción) para el desarrollo lingüístico y cultural de aprendices ... -
A emoção na criança de 3 a 4 anos: laços de alteridade e mediações entre escola e família na educação infantil em meio à pandemia da covid-19.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/11/2021)This research aims to analyze a trajectory of the meanings of emotions historically constituted by a group of children aged 3 to 4 years in social isolation caused by the Covid-19 Pandemic. The children belong to a room ... -
Alfabetização em questão: o reconhecimento do papel das cartilhas no percurso histórico do processo e a essencial ascensão do método fônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/03/2020)Analyzing the history of literacy in our country, we verify the great influence exerted by the spelling books , simple, precise and objective material, but which over the years lost value and fell into oblivion in the ... -
O letramento visual em materiais didáticos bilíngues para surdos (Libras língua portuguesa) escolhas e práticas pedagógicas do professor surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)Nowadays, in Brazil, there are some issues related to the Deaf teachers’ pedagogic choices and practices that effectively reach the Deaf student in their linguistic specificities. When considering this theme, we rely on ... -
FolheaRR: um córpus compartilhado de textos jornalísticos roraimenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)This study is based on concepts from Variationist Sociolinguistics (Labov, 2008 [1972]), notions about the correlation between variation and textual-discursive genres (Biazolli, 2010, 2016, 2018; Vieira, 2019; Biazolli; ... -
Reflexões sobre os processos de ensino-aprendizagem de português como língua estrangeira na República Cooperativista da Guiana: desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/01/2024)This paper proposes reflections on the processes of teaching and learning Portuguese as a Foreign Language and an analysis of the use of photography through the social network Instagram as a pedagogical tool in the context ... -
O português como língua de heranca na percepção de adolescentes residentes no exterior: memórias, afetividade e questões de identidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/05/2024)Studies on programs that teach Portuguese to children of Brazilians living abroad, a field known as Portuguese as a heritage language, show that adolescents’ connection with their parents’ roots and native language tends ... -
Branquitude e ressignificação: novas propostas de análise
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/07/2024)In the first part of this master's thesis, we begin our discussions within Critical Whiteness Studies, an interdisciplinary field of study that has emerged in recent decades, especially in the Brazilian context. After a ... -
Alternância pronominal e concordância nominal e verbal na língua bissau-guineense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/07/2024)Es tarbadju tene suma obidjetivu di diskribi aspectus di alternansia pronominal, di konkordansia nominal di sintagma nominal-sudjetu i di paradigma di konkordânsia verbal na lingu bissau-guineense (ku ta tchomadu tambi di ... -
Contar para ocultar(-se): o funcionamento do silêncio na/pela formulação de Javier Marías em “Amanhã, na batalha, pensa em mim”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/08/2024)This Master’s Thesis uses as material for analysis the literary work “Tomorrow, in battle, think on me” (1994), by the Spanish writer Javier Marías (1952-2022). Anchored by the theory of Discourse Analysis, by Pêcheux and ... -
Descrição sintático-semântica de nomes predicadores em tweets do mercado financeiro em português
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/08/2024)In this study, the argument structure (A-structure) of predicative nouns (Npred) occurring in the financial market tweet corpus DANTEStocks was described, given the preference for using this type of predicator in digital ... -
A língua na tela: descrição e análise da variação do objeto direto anafórico de terceira pessoa em legendas profissionais e fansubs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/08/2024)Assuming that an examination of the intersections between linguistic variation and genres is not only desirable but essential to understand variation (Vieira; Lima, 2019; Biazolli; Berlinck, 2021; Lima, 2022; Vieira, in ... -
"Você por acaso sabe ler?": uma análise discursiva de injúrias relativas à leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/05/2024)This Masters dissertation here presented, in line with the researches accomplished by the group LIRE, has as its main objective to analyze speeches about reading, more specifically, to approach the ways of expression of ...