Browsing Linguística - PPGL by Subject "Reading"
Now showing items 1-11 of 11
-
“Nós, estrangeiros em leitura”: representações da leitura por jovens estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)Access to reading, whether as a technical skill or as an act of leisure, as well as the right to be a reader, have been subordinate to complex power relations and inequality throughout history. One of the ideas that arise ... -
Oralidade e letramento no primeiro ano do ensino fundamental: o gênero discursivo tertúlia em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2014)This work focus on a discourse genre called tertúlia, used in classroom by teacher of first grade students of Ensino Fundamental (Elementary School). Its aim was to promote oral participation after the reading of song ... -
Práticas de letramento na interação em sala de aula : a constituição de uma comunidade de leitores no 5º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)The objective of this dissertation which is from Applied Linguistic field was written to discuss about practices of literacy in class interaction trying to analyze how is constituted reader´s community of a fifth grade in ... -
Texto publicitário e Letramento Crítico no Livro Didático de língua portuguesa: ampliando paradigmas de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/02/2018)The following master thesis intends to investigate reading activities related to advertising texts by conducting comparative analysis between two High School Portuguese textbooks (Brazil, PNLD-2015) whose sessions present ... -
Formando leitores no ensino de outra língua : uma análise de representações de leitura compartilhadas por professores de língua espanhola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)Learning another language and knowing how to read in a foreign language has become a demand and a need for individuals and societies nowadays. Therefore, in this work, we have studied some aspects of the work around reading ... -
Representações da leitura: uma análise discursiva do que dizem ingressantes e formandos de cursos de Letras sobre essa prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The objective of this research was to investigate representations of reading shared by both Literature and Language undergraduate students in the first year and in the last academic year in college. The observation intended ... -
Avaliação de leitura em espanhol língua estrangeira: das concepções dos professores à prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/04/2020)Learning assessment, althougth studied in academia, is still a controversial element in the educational field. While it is rejected by students and teachers, it is valued within the education system (SCARAMUCCI, 1999). ... -
Interpretar o enunciado ou dialogar com a enunciação? uma análise sobre processos de leitura no ENEM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/03/2014)This paper discusses the reading concepts that are present on the Enem items, specifically on the tests of Languages, Codes and Their Technologies (LCT), in editions from 2009 to 2013. For this, we adopted as the main ... -
A criança como leitora, suas representações e significações: práticas de letramento em uma sala de educação infantil na Unidade de Atendimento à Criança – UAC - UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)The present Master's research aimed to investigate the ways in which the child in Early Childhood Education, aged between 3 and 4 years of age, constitutes itself as a reader through literacy practices experienced during ... -
Leitura e discurso: uma análise discursiva dos sujeitos leitores inscritos em um livro didático de língua portuguesa do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)According to Angela Kleiman, “every text can in principle favor critical reflection; on the other hand, every text can also be trivialized by schoolwork ” (KLEIMAN, 2007, p. 105). Thus, it is in the inadequate way of ... -
Livros didáticos digitais, o governo brasileiro e a mídia: uma análise discursiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The general aim of this research is to analyze what was stated in the media about the implementation of digital textbooks in Brazilian public schools in order to understand the discourses to which they belong to, what was ...