Search
Now showing items 1-10 of 22
Como se eu fizesse parte da aula: a relação entre uma proposta pedagógica ativa de ensino temático de inglês e a motivação de alunos do primeiro ano do Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-03-01)
This study aimed at investigating the connection between an active learning methodology of theme-based English instruction and the motivation of High School freshmen in a technical public institution. Theme-based teaching, ...
De crime à criminalização de sua aversão: a prática sexual dissidente em discursos institucionais
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-03-30)
This research, based on the theoretical-methodological assumptions of French Discourse Analysis, aims to analyze, discursively, institutional decisions made in Brazilian territory that refer to dissident sexual practices, ...
Língua Brasileira de Sinais (Libras) como proposta metodológica na Educação Infantil: uma análise do processo de ensino e aprendizado em uma sala da Unidade de Atendimento à Criança – UAC/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-01-24)
This master's research presents a methodological proposal for teaching and learning Libras as a second language for hearing children, seeking to facilitate the acquisition of the mother tongue and improve the development ...
Ritos genéticos editoriais em periódicos: gestão das autorias na comunicação científica
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-04-26)
Il s’agit d'une étude discursive-midiologique de la constitution éditoriale de l’auctorialité dans la communication scientifique, pour laquelle nous avons constitué un corpus provenant de quatre revues brésiliennes à large ...
Diretividade em Português brasileiro: formas, funções e usos
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-07-26)
The present thesis focuses on analyzing, through the formal apparatus of Syntax, Semantics, and Pragmatics, the imperatives in Brazilian Portuguese and their characteristics, providing a description of the object regarding ...
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-11-21)
This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ...
A condicionalidade em línguas indígenas brasileiras: uma análise tipológica-funcional
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-03-31)
In Brazil, 274 indigenous languages are currently spoken by individuals belonging to 305 different ethnic groups, which reflect a great linguistic and typological diversity, each constituting a complex system, with specific ...
Estatísticas populacionais da frequência fundamental do português brasileiro para uso em fonética forense
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-01-27)
This research presents the fundamental frequency (f0) statistics of 100 male speakers of Brazilian Portuguese (BP) who produced samples of semi-spontaneous speech and sentence reading. The analyzed speech samples are part ...
Muzambo – palavra brasa dormida: um acidente geo-étnico-econômico soprado na infovia
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-07-28)
ABSTRACT
The production of the documentary The story with no suit and no tie (2021), about the origins of Muzambinho (a Minas Gerais’ town, in Brazil) made by female teachers of the Public School System, is the discursive ...
Semiótica, saúde e regimes de interação: um estudo sobre relatos de profissionais da saúde e pacientes do SUS
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-11-30)
It is necessary to take a non-naive look about the role of communication in society so that the relationship between health professionals and patients can be analyzed and even contribute, albeit indirectly, to its humanization. ...