Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar
Recent Submissions
-
Práticas educativas de ciências na EJA: uma pesquisa bibliográfica em teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/10/2024)School dropout in regular education is a problem in the Brazilian educational context. However, access to education is a right guaranteed to all citizens by the Federal Constitution. In this sense, Youth and Adult ... -
Compreensão das práticas de ensino de ciências experimentais por professores dos anos iniciais do ensino fundamental de uma rede municipal: uma análise do ponto de vista dos saberes docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/09/2024)This study aims to understand how Science teaching practices occur in the initial years of Elementary School and what difficulties are encountered by the different elements that make up the educational scenario. To this ... -
Desenvolvimento de uma sequência didática na Educação Infantil utilizando contos de fadas para exploração matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 08/08/2024)This work, conducted in the Graduate Program in Science and Mathematics Education, falls under Research Line I - Teaching and Learning in Science and Mathematics: Foundations, Processes, and Productions. The research ... -
Formação de professores de ciências para pessoas com deficiência intelectual: uma pesquisa bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/08/2024)The training of teachers in the natural sciences is a field of knowledge that is related to various other areas and undergoes changes with each alteration in the historical, social and political process, as well as being ... -
Professores do Atendimento Educacional Especializado em atividade de ensino do conceito de número: uma perspectiva a partir da Teoria da Atividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/08/2024)The aim of this research was to investigate how Specialized Educational Assistance (SEA) teachers organize their teaching so that students appropriate the concept of number. Specifically, based on the answers to a questionnaire ... -
Construção de sequência didática com crianças da educação infantil como ferramenta para a formação de percepção botânica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)This dissertation investigates how the approach of Didactic Sequence (DS), based on Delizoicov's Three Pedagogical Moments (TPM) and Paulo Freire's concept of dialogicality, can enhance the understanding of botanical ... -
Possibilidades de inclusão do tema prevenção à violência de gênero nas aulas de Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)In a world marked by rising rates of violence, especially gender-based violence, schools are emerging as possible spaces to help promote awareness and prevention. The science curriculum, focused on health in elementary ... -
Ensino de física potencializado pela aprendizagem da linguagem de programação python: uma sequência didática baseada nos três momentos pedagógicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)Understanding the need to renew current physics teaching, with the use of innovative strategies such as the use of digital resources, this qualitative and exploratory research seeks to discuss the potential that the Python ... -
A formação continuada de professores que ensinam matemática na perspectiva da educação inclusiva: uma análise do “Ambiente Virtual de Formação” da rede municipal de ensino de Limeira-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2024)This study addresses the issue of teacher training concerning the preparation to deal with the diversity of students who have different special educational needs and learning styles, particularly in the teaching of ... -
A cana-de-açúcar como uma questão sociocientífica no ensino de ciências para a justiça social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 03/04/2024)With the increasing advancement of technology, access to news and information has become increasingly easier. However, this ease of access to the network has caused many doubts regarding the sources of the information, ... -
Cultura Maker e CTS: constituição de elementos para a consolidação do ensino de Ciências na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2024)The work aimed to, through analytical research grounded in the Literature Review (LR) and Content Analysis (CA), establish elements that enable the expansion and development of the maker culture, aligned with the Science, ... -
História da ciência no ensino de física: uma proposta de sequência de ensino investigativo e seu desdobramento no contexto do currículo paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/03/2024)The central theme of this research is the study of the History of Science in the Teaching of Physics, specifically focusing on optics. From this perspective, we discuss and analyze the curriculum guidelines of the state ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
As questões de gênero, raça e classe em livros didáticos de Matemática: uma análise a partir da educação Ciência, Tecnologia e Sociedade – CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/11/2023)Among the contemporary guidelines that we open the paths for the deconstruction of patriarchy and monoculture, we do not teach, but as an anti-racist culture, we fear the necessary anti-colonial struggle of educational ... -
Inclusão escolar: um estudo das barreiras atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 17/09/2023)Considering diversity, it is very important to study and reflect about inclusion, the pedagogical practices involved, and especially to relate it to natural sciences and social and emotional competences. And, through the ... -
Aspectos da Alfabetização Científica em temas relacionados à saúde nos livros didáticos adotados pelas escolas municipais de Araras: limites e potencialidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 25/08/2023)To better understand the teaching of Natural Sciences in the initial years of Elementary School, it is necessary to know whether and how Scientific Literacy is included in the textbooks proposed for this cycle. Therefore, ... -
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ... -
Alfabetização Científica em diálogo com Tertúlias Dialógicas Científicas: aproximações e conciliações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/07/2023)Scientific Literacy (SL) is a current paradigm for Science Education and recognizing that access to scientific knowledge is a necessity for all. Considering that the Scientific Dialogic Tertulia (SDT) is a successful ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Uma proposta de sequência de jogos de química para estudantes com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/07/2023)Games in chemistry teaching are important tools that can contribute to the teaching-learning processes due to their ability to stimulate the development of cognitive and creative aspects and also to enable the construction ...