Navegando Programas de Pós-Graduação por título
Itens para a visualização no momento 14-33 of 358
-
"Apanhando desperdícios" ou "Contra o desperdício da experiência": cartografia de coletivos em busca de educação emancipatória no município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)Our studies are characterized by the analysis of the production of resigned/reified/individualistic subjectivity as a product deliberated by the capitalist power dynamics that, by the control's reinventions, decrease life ... -
Aprendendo com os Guaranis a resistir e sonhar com terras livres
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This research tried to build dialogue and approximations with the Guarani worldview. It was financed by CAPES during its development, wich made the resarch possible. It sought to understand the paths of the civilization ... -
Aprendizagem de licenciandas de Matemática a partir das práticas vivenciadas em um grupo de pesquisa educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)This research aims to understand the formative experienced by graduate students to participate in studies and research group aimed at the educational practices in mathematics. The research was developed in the group of ... -
Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse para uma educação sexual humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 23/02/2015)This work originated from previous investigations into a liberating curriculum development perspective in teaching about science teenage pregnancy by Freire's thematic approach. Once perceived the production of drive (trieb) ... -
Aspectos de caráter crítico-social no curso técnico em administração integrado ao ensino médio: um estudo de caso a partir dos trabalhos de conclusão de curso dos estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)The technical-vocational education is historically analyzed as promoter of an education that envisages essentially to lead the subjects to the development of professional competences to meet the demands of the labor market, ... -
Os assírios no norte da Síria: questões territoriais em meio ao Estado Sírio e à diáspora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 28/07/2022)The present work has the general objective of understanding the territoriality of the Assyrians, an ethnic-religious minority in northern Syria - region of the province of al-Hasakah and the Khabour River Valley, amidst ... -
A Associação Transgêneros de Sorocaba (A.T.S.) e as lutas da pessoa trans pelo direito à alteração do nome e do sexo no Registro Civil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2023)This dissertation will demonstrate, based on the studies of Foucault (2009), Louro (2020) and several scholars in the legal field, through documental research analyzing judicial decisions and concrete cases, the impact ... -
O ato de ensinar Ciências: limites e possibilidades da prática pedagógica em sua relação com as diferentes concepções de práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/08/2019)The present study had as object of study the teaching of Nature Science teachers from São Paulo state public school, located in the Sorocaba Teaching Board, within the limits and possibilities of the pedagogical practice ... -
Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ... -
Atuação de equipes gestoras para o ensino da matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)This research aims to identify, describe and understand the role of management teams that can favor the performance in mathematics in the initial years. For this, a qualitative research was performed, of the interpretative ... -
Atuação dos orientadores pedagógicos dos centros de educação infantil do município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This study aimed to investigate the role of the Pedagogical Advisor who works in the public network in Early Childhood Education institutions in a city in the interior of São Paulo. As specific objectives were defined: ... -
A atuação dos supervisores no âmbito do PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2016)In this master thesis, I seek to analyze the supervisor's papers and contributions of the PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência) in the various contributions of the program supervisor and implications ... -
Avaliação de áreas prioritárias para restauração florestal como medida conservacionista dos recursos hídricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 08/05/2023)The current scenario of demand for water for supply reinforces the imminent need for responsible management of water resources, aiming at adequate treatment and efficient availability for quality distribution to the ... -
Avaliação na educação infantil: percepções de professoras de um centro de educação infantil municipal de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)The objective of this research was to investigate how the teachers of a municipal education center in Sorocaba (SP) perceive the process of evaluation of children in pedagogical practice. The interest in the research theme ... -
Avaliação na educação infantil: sentidos atribuídos por professores na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)This study aims to acknowledge the assigned directions by the teachers who work in daycare centers about early childhood educational assessment from the historical political context of the implementation of the “Guidelines ... -
bell hooks e a Trilogia do Ensino: contribuições para uma educação infantil antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)This research addresses the contribution of the word Trilogy Teaching, by bell hooks, for early childhood education from anti-racist perspective. Our research object is composed of the books "TeachingtoTransgress: education ... -
O bordado-devir nos processos formativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2021)This paper presents the result of an investigation that started from the following question: what relationships can be established between embroidery and teacher education? The work begins with a memorial, through which ... -
Brexit e soberania: estudo sobre a reterritorialização em uma perspectiva geopolítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)This dissertation aimed to analyze the multidimensional (HAESBAERT, 2003) and polymorphic (BRENNER, 2018) process of the United Kingdom's exit from the European Union through Brexit, initiated in 2016 and consolidated in ... -
Brincar e formação docente: um estudo a respeito de brinquedotecas universitárias brasileiras (1984 a 2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The historical process of education is also related to the concepts built on the ludic and playing over time and the impacts of the same events on the conception of childhood and humanity. Understanding that these processes ... -
Brincar na vida e na docência: trajetórias de formadoras(es) brincantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/02/2020)The research developed in the Master's Program in Education, in line 1 - Teacher training and educational practices, aims to present and discuss experiences of the teachers who play in the formation of teachers of ...