Listar Programas de Pós-Graduação por tipo de documento "Dissertação"
Mostrando ítems 21-40 de 346
-
Trajetórias de Jovens Mulheres LBT: Memórias de (Des)acolhimento Institucional, violências e resistências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2023)This work was based on studies on the human condition in contemporary times and has as its theme the violence suffered by people who are touched by the categories of inequalities, in particular, gender, race, class and ... -
A implementação da Lei de Cotas na Universidade Federal do Acre entre 2013 e 2014: percursos, apoio e inserção social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The objective of this research was to analyze the implementation of the quota law at the Federal University of Acre from 2013 to 2014, focusing on the historical itineraries covered in its implementation, the repercussions ... -
Trabalho e estudos em tempos de pandemia: olhares de jovens do ensino médio público paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)The present research aimed to understand, based on an effort to approximate their realities, how the most recent social transformations - in particular the context of the covid-19 pandemic - impact the trajectories of young ... -
A dimensão axiológica no processo de alfabetização: análise da Base Nacional Comum Curricular à luz de Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The theme of this study reflects the axiological dimension of the National Common Curricular Basis (NCCB) in the literacy process, in the light of Paulo Freire's pedagogy. This work is the result of a critical analysis of ... -
Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2023)As of Flor and Rosa: a love story between equals (2011), The Love does not choose sex (2010), The boy who played at being (2000) and Olívia has two daddies (2010), tried to be investigate the constructed didacticism by ... -
Políticas de Estado versus Políticas de Governo: uma análise das parcerias público-privadas entre os anos 2010 a 2020 na rede municipal de ensino em Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2023)Esta investigación surgió de la preocupación por los nuevos programas/proyectos presentados cada año escolar, sin que la efectividad de los contratos cuente con la participación de los profesores de la red ni evaluación ... -
Por uma escuta das vozes na escola: relações de gênero nos sons da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)With qualitative inspiration, the present research analyses a set of documents present in the bibliographies of civil service examinations from the public teaching network, in the initial training and in the service of ... -
Brincar e formação docente: um estudo a respeito de brinquedotecas universitárias brasileiras (1984 a 2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The historical process of education is also related to the concepts built on the ludic and playing over time and the impacts of the same events on the conception of childhood and humanity. Understanding that these processes ... -
Visitação carcerária e sua manifestação em municípios turísticos: o caso em São Vicente (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 19/04/2023)En las ciudades donde están ubicadas las unidades penales de São Paulo, es posible identificar la dinámica espacial que se presenta cuando llegan los familiares de los presos. Lo que llamamos turismo socio-familiar penal, ... -
O luxo na hotelaria no Brasil: panoramas e a atuação da associação Relais & Châteaux
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 25/10/2023)This master's dissertation examines the role of the Relais & Châteaux association in the current Brazilian luxury tourism market. The analysis focuses on the interplay between the location and operation of hotels affiliated ... -
Quilombo Mulher: as vozes das Anguta de Turi Vimba em documentos sonoros do Projeto Cafundó
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2023)This study aims to investigate the role of women in the formation of the Cafundó Quilombo Community, a rural area in the municipality of Salto de Pirapora, São Paulo, through the Matriarchs Dona Ifigênia Maria das Dores, ... -
Política Nacional de Saúde Integral da População Negra (PNSIPN): o (des)conhecimento dos(as) profissionais universitários(as) da saúde mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2023)This paper has as theme the (lack of) knowledge regarding the health of black population by universities professionals of mental health. It researched what knowledge the different university professionals who integrated ... -
Congresso Paulista de Educação Infantil - COPEDI: contribuições à formação de professoras/es de Educação Infantil (1998-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2023)The objective of this research was to investigate to what extent the editions of the São Paulo Congress of Early Childhood Education (COPEDI), by bringing current themes in the theory-practice relationship, constitute a ... -
Educação Profissional e Tecnológica: análise dos regulamentos dos Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas dos Institutos Federais da Região Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2023)With the expansion of the Federal Network of Professional and Technological Education, the number of students enrolled increased and, consequently, the diversity of students within these training spaces. Due to the significant ... -
Aetxara’u e a memória da pele ou “que faço com minha cara de índia”? : o encontro com a auto-história teoria.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2023)The present interdisciplinary paper, which aims to narrate a path of resumption of indigenous ancestry, identity and spirituality (Potiguara 2004), in the structures of the production of academic knowledge - a path that ... -
(In)visibilização de mulheres brasileiras em livros didáticos de história do Ensino Fundamental (PNLD 2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2023)A pesar de las crecientes contribuciones académicas sobre la historia de las mujeres, una parte muy pequeña de esos estudios llega a los libros didácticos de historia, que son objeto de análisis de esta investigación. El ... -
Trabalho de base: experiências e memórias de militantes políticos durante a ditadura militar no Brasil e atuação pós-ditadura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2023)This dissertation presents narratives from political activists about the groundwork during the military dictatorship (1964-1985), as well as their actions after that period. The objective is, based on these experiences and ... -
A formação de professores do Atendimento Educacional Especializado em um Centro de Formação e Acompanhamento à Inclusão no município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2023)This study aims to investigate how Teachers of Specialized Educational Assistance (PAEE), connected to a Regional Board of Education in the city of São Paulo-SP, understand their continuing education, considering the ... -
Vínculos transitórios: psicoterapia on line na sociedade pandêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 24/07/2023)The new coronavirus pandemic has transformed habits across society around the world. As a result, technologies played a fundamental role in the most sensitive changes, re-signifying customs and professional routines, in ... -
Alfabetização Científica nos Anos Iniciais - um processo de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/12/2023)Between 2020 and 2022, public school students were prevented from attending classes as a measure to combat the Covid-19 pandemic. In this scenario, students in the early years of Elementary School failed to develop important ...