Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 41-60 of 358
-
A cartografia tátil na escola: outras perspectivas sobre o ensino de geografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 29/10/2021)Increasingly present in society, maps gain more prominence in everyday school life. But often, reading these materials is hampered by the high level of abstraction required due to the technical language used. Therefore, ... -
A casa é deles?: reflexões sobre o cuidado em Serviços Residenciais Terapêuticos, a partir da perspectiva dos cuidadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2023)The dehospitalization of people who have experienced extended stays in psychiatric hospitals and the possibility of them residing in Therapeutic Residential Services are strategies outlined by the Brazilian Mental Health ... -
Catarse e educação: contribuições de Gramsci e o significado da Pedagogia Histórico-Crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2014)This dissertation deals with the concept of catharsis in the work of Antonio Gramsci and the incorporation and the meaning of the catharsis in Historical-Critical Pedagogy. Divided into five parts, in the first chapter are ... -
Uma câmera na mão e uma insegurança na cabeça: a relação de jovens adultos com as experiências laborais no Audiovisual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2018)The present research aimed to understand the relationship of young adults with work in the audiovisual field. For that, 5 young women and 5 young men, aged between 20 and 29 years, were interviewed about their experiences, ... -
Cenas e discursos heteronormativos e de gênero na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/12/2020)In Early Childhood Education, binary gender and heteronormative discourses are frequent. I present in this research scenes and discourses of gender and heteronormativity that are articulated with theoretical references ... -
Charges na pandemia: subjetividade e condição humana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2022)This work has a main theme the subjectivity and the human condition in contemporary political cartoons during the Covid-19 pandemic, aiming at the analysis of speeches and texts that circulated in the first quarter of the ... -
Ciência e imagem: processos criativos de produção de conteúdos visuais para a divulgação científica do projeto ARCA do CEP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)The research has as its theme the Pernambuco Endemism Center, the Alagoas curassow and the research, conservation and environmental education actions of CEP's ARCA project. The CEP is a territory of the Brazilian northeastern ... -
Cinderelas modernas: o que os best-sellers juvenis ensinam sobre ser mulher?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/08/2023)Following Montserrat Moreno's provocation Como se ensina a ser menina, and the intersection between feminist studies and education, the research explores elements that shape the socialization of girls and women through the ... -
Coletivo Cê: processos e percursos de redesterritorialização: aprendendo com a experiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/05/2017)The framework presented here proposes to share a cartography of the processes and paths of the deterritorialization and reterritorialization of Coletivo Cê. It is also a scratch to the surface about the knowledge of ... -
Composição de formação: narrativas (auto)biográficas como acordes do formador-professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/02/2020)The field of formation of the trainer is a recent theme and still little investigated in the educational literature, which justifies the importance of this study. This work is configured as a research-training, because ... -
As comunidades tradicionais do Parque Nacional dos Lençóis Maranhenses: um estudo sobre os antigos e os novos conflitos que estão se estabelecendo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 22/10/2020)Throughout history, natural resources have been used in an uncontrolled manner, without any concerns about their finitude. With the start of society for the exhaustion of these resources, it was necessary to conserve ... -
O conceito de cidadania no ensino de Sociologia no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research sought to answer which is the conception of citizenship resulting from teaching Sociology in the 3rd year of high school, offered by the state of São Paulo, more specifically, at Sorocaba. The desideratum was ... -
O conceito de tolerância e seu valor pedagógico: questões sobre a pluralidade e a coexistência pacífica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)The research now engendered has as a key objective to contribute to overcome the supposed obsolescence that was associated prematurely with the term “tolerance”, especially today. It performs a brief historical contextualization, ... -
Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ... -
Concepções de sustentabilidade e sua relação com as vertentes de educação ambiental: um estudo da UFSCar campus Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2019)Environmental education goes through multiple interpretations. Layrargues and Lima propose three political-pedagogical macro trends of environmental education: conservationist, pragmatic and critical. In the critical ... -
Condicionantes sócio-históricos das políticas públicas no ensino médio: entre o profissional e o propedêutico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2014)This paper investigates the historical and social factors that characterize the context of public policy high school in Brazil aimed at training the student in meeting the demands of the labor market. Examines the theoretical ... -
Condição da mulher e educação feminina no Jornal O Operário (1909-1913): aproximações e distanciamentos entre positivismo e anarquismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)This dissertation has as theme the issue of female education at the First Republic, in Sorocaba/SP, based on the publications present in the newspaper O Operário (1909-1913), especially those that were signed by women. The ... -
Conferências Nacionais dos direitos da pessoa com deficiência 2006, 2008 e 2012: educação em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)The present research analyzes the proposals on Education in the deliberations of the National Conferences of the Person with Disabilities - 2006, 2008 and 2012. First it discusses the social movements of the person with ... -
Conflitos Socioambientais do PETAR no cotidiano do território quilombola de Bombas, São Paulo, Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 17/12/2021)This work analyzed the socio-environmental conflicts arising from the overlapping of PETAR in the daily life of the quilombola community of Bombas (SP), in Vale do Ribeira. To critically understand the complexity of the ... -
Congresso Paulista de Educação Infantil - COPEDI: contribuições à formação de professoras/es de Educação Infantil (1998-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2023)The objective of this research was to investigate to what extent the editions of the São Paulo Congress of Early Childhood Education (COPEDI), by bringing current themes in the theory-practice relationship, constitute a ...