• bell hooks e a Trilogia do Ensino: contribuições para uma educação infantil antirracista 

      Amaral, Elisa Amanda Santos do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)
      This research addresses the contribution of the word Trilogy Teaching, by bell hooks, for early childhood education from anti-racist perspective. Our research object is composed of the books "TeachingtoTransgress: education ...
    • O bordado-devir nos processos formativos 

      Spineli, Patrícia Mangili Juliani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2021)
      This paper presents the result of an investigation that started from the following question: what relationships can be established between embroidery and teacher education? The work begins with a memorial, through which ...
    • Brexit e soberania: estudo sobre a reterritorialização em uma perspectiva geopolítica 

      Nascimento, Vinícius Ricardo do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)
      This dissertation aimed to analyze the multidimensional (HAESBAERT, 2003) and polymorphic (BRENNER, 2018) process of the United Kingdom's exit from the European Union through Brexit, initiated in 2016 and consolidated in ...
    • Brincar e formação docente: um estudo a respeito de brinquedotecas universitárias brasileiras (1984 a 2022) 

      Jorge, Beatriz Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)
      The historical process of education is also related to the concepts built on the ludic and playing over time and the impacts of the same events on the conception of childhood and humanity. Understanding that these processes ...
    • Brincar na vida e na docência: trajetórias de formadoras(es) brincantes 

      Rosa, Alessandra de Campos e Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/02/2020)
      The research developed in the Master's Program in Education, in line 1 - Teacher training and educational practices, aims to present and discuss experiences of the teachers who play in the formation of teachers of ...
    • Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017 

      Dalmasio, Olini Gioconda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)
      This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ...
    • Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades 

      Gama, Alessandra Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/06/2016)
      This study aimed present the máster’s dissertation named Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades, held in the Postgraduate Program in Education of the Federal University of ...
    • A Capoeira entre os fundamentos e movimentos de criação: um estudo sobre cultura, gênero e sexualidades 

      Caciatori, Eduarda Gava (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)
      This research followed and mapped two experiences of Contemporary Capoeira in the countryside of the state of São Paulo, seeking to identify the displacements in its current dynamics, highlighting their foundations and ...
    • Caracterização das práticas de cuidado em Saúde Mental de uma Comunidade Caiçara 

      Mendonça, Luiz Henrique Franco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2023)
      Ilha do Cardoso State Park is located in the extreme south of the state of São Paulo, in the municipality of Cananéia. It has about 140 housing units, divided into specific communities of the traditional caiçara people, ...
    • Caracterização de possibilidades e contradições na implementação de um currículo crítico no ensino de ciências da natureza pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo 

      Viegas, Flávia Hidalgo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)
      This work is aresearch, which theme is the characterization of foundations and curricular practices proposals for the natural sciences curriculum implementation by the educacional state network of São Paulo, in order to ...
    • Caracterização socioambiental do Assentamento Rural Horto Vergel (Mogi Mirim-SP) 

      Esporte, Sérgio Henrique de Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)
      The general objective of this research is to characterize the environmental and social dynamics of the Vergel Rural Settlement. In order to reach this objective, we will also go through some specific objectives: to understand ...
    • Cartografia das normas de gênero: pincelando representações 

      Figueiredo, Bianca Araci de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2018)
      Based on the biological differences observed in the bodies, Western society constructs definitions, normalizes relationships and assigns distinct social functions to women and men, in order to regulate behaviors and ...
    • A cartografia tátil na escola: outras perspectivas sobre o ensino de geografia 

      Rodrigues, Laís Caroline (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 29/10/2021)
      Increasingly present in society, maps gain more prominence in everyday school life. But often, reading these materials is hampered by the high level of abstraction required due to the technical language used. Therefore, ...
    • A casa é deles?: reflexões sobre o cuidado em Serviços Residenciais Terapêuticos, a partir da perspectiva dos cuidadores 

      Muniz, Livia Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2023)
      The dehospitalization of people who have experienced extended stays in psychiatric hospitals and the possibility of them residing in Therapeutic Residential Services are strategies outlined by the Brazilian Mental Health ...
    • Catarse e educação: contribuições de Gramsci e o significado da Pedagogia Histórico-Crítica 

      Cardoso, Mario Mariano Ruiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2014)
      This dissertation deals with the concept of catharsis in the work of Antonio Gramsci and the incorporation and the meaning of the catharsis in Historical-Critical Pedagogy. Divided into five parts, in the first chapter are ...
    • Uma câmera na mão e uma insegurança na cabeça: a relação de jovens adultos com as experiências laborais no Audiovisual 

      Justino, Jeniffer Cristina Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2018)
      The present research aimed to understand the relationship of young adults with work in the audiovisual field. For that, 5 young women and 5 young men, aged between 20 and 29 years, were interviewed about their experiences, ...
    • Cenas e discursos heteronormativos e de gênero na educação infantil 

      Almeida, Cássia Cristiane Lopes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/12/2020)
      In Early Childhood Education, binary gender and heteronormative discourses are frequent. I present in this research scenes and discourses of gender and heteronormativity that are articulated with theoretical references ...
    • Charges na pandemia: subjetividade e condição humana 

      Liberatti, Diana Siqueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2022)
      This work has a main theme the subjectivity and the human condition in contemporary political cartoons during the Covid-19 pandemic, aiming at the analysis of speeches and texts that circulated in the first quarter of the ...
    • Ciência e imagem: processos criativos de produção de conteúdos visuais para a divulgação científica do projeto ARCA do CEP 

      Araujo, Tatiana Maria Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)
      The research has as its theme the Pernambuco Endemism Center, the Alagoas curassow and the research, conservation and environmental education actions of CEP's ARCA project. The CEP is a territory of the Brazilian northeastern ...
    • Cinderelas modernas: o que os best-sellers juvenis ensinam sobre ser mulher? 

      Reiss, Thamires Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/08/2023)
      Following Montserrat Moreno's provocation Como se ensina a ser menina, and the intersection between feminist studies and education, the research explores elements that shape the socialization of girls and women through the ...