Navegando Programas de Pós-Graduação por título
Itens para a visualização no momento 91-110 of 358
-
Da experiência não autêntica à busca por vivências humanizadoras: a prática curricular freireana em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2014)Based on the concepts of experience and Walter Benjamin's living, the present study aims to construct and investigate a proposed curriculum in sciences based on the pedagogy of Paulo Freire, aiming at the possibility of ... -
(De)formados pela pele: a escola-periférica e a escola-excepcional fragmentada como (re)produtoras de desigualdades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2020)The present work problematizes the “public school crisis” narrative in the light of notions of peripheral school, exceptional school and fractal school. Based in participatory action research, it was followed the routine ... -
Desafios metodológicos em pesquisa no Instagram durante a pandemia de COVID-19 no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/03/2022)The emergence and exponential growth of a new virus with deadly potential around the world caused a series of changes in the forms of relationship between people and in the perspectives they have of the world. The coronavirus ... -
O desenvolvimento da alfabetização científica de alunos do primeiro ciclo do ensino fundamental utilizando mapas conceituais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/05/2023)This research started with the planning and execution of Didactic Sequences in the area of Science, using the construction of a Conceptual Map as a didactic resource for the development of scientific literacy. The ... -
O desenvolvimento profissional do professor de educação básica em grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research aims to understand the process of professional development of Basic Education teachers, inserted in a research group. This qualitative and interpretative study was carried out with four elementary education ... -
O desenvolvimento profissional na relação pesquisa-formação-prática: Programa Observatório da Educação e os professores que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/12/2019)This research has as its theme the existing relationship in research-training-practice for the professional development of teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. Within the framework of the ... -
Devir de um professor pelas veredas da Educomunicação: narrativa autoetnográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This paper aims to report and reflect on the transformation and unveiling of the teacher-researcher, in his daily professional and personal work. It privileges the two-year period devoted to the master’s in education of ... -
Didática histórico-crítica: relatos de uma experiência em sala de aula e possibilidades de sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/11/2020)The general objective is to analyze which manifestations or perceptions predominate when the didactics of historical-critical pedagogy are used in the teaching and learning process in high school students. For this purpose, ... -
Dilemas no cotidiano do orientador pedagógico: entre a confrontação com a profissão e a (auto) confrontação na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2014)The present work aimed to perform an analytical reading of collaborative activity that I develop as a Pedagogical Advisor, regarding the continuing education of teachers at the school where I work ( a city of São Paulo ... -
A dimensão axiológica no processo de alfabetização: análise da Base Nacional Comum Curricular à luz de Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The theme of this study reflects the axiological dimension of the National Common Curricular Basis (NCCB) in the literacy process, in the light of Paulo Freire's pedagogy. This work is the result of a critical analysis of ... -
Dinâmica geomorfológica, condicionantes morfoestruturais e terraços fluviais na bacia hidrográfica do rio Itapetininga - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2021)Esta investigación involucró la caracterización geomorfológica de la cuenca del río Itapetininga mediante del análisis de la evolución regional de las unidades de relieve de la cuenca en cuestión y también las limitaciones ... -
Direito à educação da pessoa com deficiência: ações judiciais em uma comarca do estado de São Paulo (2015-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The right to education in the Federal Constitution of 1988 is declared as a fundamental right, of a social nature, constituting a right for all and a duty of the State and the family. The recognition of education as a ... -
Direito humano de acesso à água e ao saneamento: discussão do novo marco regulatório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2022)Considering the strategic nature of expanding access to water for the socioeconomic development of States, for the maintenance of life and ecosystems and for the supply of basic human needs, the emphasis that this discussion ... -
A disciplina de cálculo diferencial e integral na perspectiva da pós-graduação em educação e educação matemática: um balanço das produções acadêmicas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/12/2021)This work aims to identify and characterize the perspective of the work developed in Graduate Programs in Education and Mathematics Education (ME) through the realization of a systematic mapping (MS) on the discipline of ... -
Docência na socioeducação: desafios e possibilidades na atuação junto a adolescentes privados de liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2021)This study aimed to investigate the understanding of teachers about their role in socio-education, specifically at Fundação CASA. As specific objectives, the following were defined: to know the challenges, possibilities, ... -
A docência no Instituto Federal – campus Itapetininga no contexto da verticalização do ensino: horizontes possíveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/08/2023)This work investigated how Professional and Technological Education Professors experience vertical education at the Federal Institute – Campus Itapetininga. The methodological approach of the research was configured from ... -
Dois mares que se juntam e a coletividade que aflora: meio ambiente e identidade caiçara na comunidade da Nova Enseada, Parque Estadual da Ilha do Cardoso-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 19/09/2021)The present work intends to tell the story of the Nova Enseda community, formerly the Enseada da Baleia community, which has been undergoing several changes after its re-territorialization, caused by the advance of the ... -
E do silêncio fez-se a fala: oralidade e trajetória de vida de mulheres negras da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2014)This work aimedat analyzing the life trajectory of black women in the city of Sorocaba from the perspective of their race and gender. Itseeks to investigate the role of militancy in thedevelopment oftheir political conscience ... -
Ecologias: sobre processos educativos livres e libertários em movimentos sociais pós-modernos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 24/02/2014)Applying complexity and transdisciplinarity that the ecology of knowledge - among other systemic perspective -, this dissertation focuses on education in their studies and analysis of contemporary social movements - the ... -
Economia solidária e educação: possibilidades, limites e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This work has as objective the analysis of the theoretical debates about the possibility the Solidarity Economy been an alternative proposal to capitalism or only an alternative proposal inside the capitalist way of ...