Navegando Programas de Pós-Graduação por título
Itens para a visualização no momento 178-197 of 358
-
Geografia e inovação: o Parque Tecnológico de Sorocaba e as alterações na estrutura industrial da região administrativa de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 08/09/2021)This thesis aims to understand how much the actions of the State authority in Sorocaba benefited the municipality and the region in the process of productive restructuring in the state of São Paulo, ensuring the attraction ... -
A Geografia na formação inicial docente: percepções formativas de estudantes de Pedagogia da UFSCar-So
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 26/10/2021)This research is characterized as a quantitative-qualitative study of the documental case study type. Its study proposal was based on the following problem questions: what are the perceptions of Pedagogy students at UFSCar-So ... -
Gestão escolar democrática à luz de Gramsci: uma análise da gestão escolar paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2022)this dissertation presents the results of a research on democratic school management, which was investigated taking Gramsci's legacy as a theoretical reference, particularly the concept of unitary school formulated by him. ... -
Guardar já? Mas a gente ainda nem brincou! Um estudo sobre tempos e espaços para brincar na educação infantil do município de Votorantim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This research investigated the times and spaces of playing in the early childhood education, whose were told by the educators from institutions of Votorantim, a country city in the state of Sao Paulo, in Brazil. Therefore, ... -
Guerreiras afro-atlânticas: mulheres refugiadas em busca de sua outra no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)The aim of the research was to analyze how the specificities of gender, race, class and sexual orientation in the context of the refuge configures the experiences in the daily life of women and in their experiences of ... -
A história da Escola Estadual de Segundo Grau Dr. Dario Pacheco Pedroso: sua origem, inserção social e impacto no percurso profissional dos alunos (1970 - 1994)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/05/2017)This study aims to study the Secondary School of Doctor Dario Pacheco Pedroso, created in 1970 in Taquarivaí, then Itapeva district, São Paulo and incorporated in 1994 to the State Center of Technological Education Paula ... -
Histórias em quadrinhos como veículo de divulgação científica: significações sobre a história de conservação do mutum-de-Alagoas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2022)The Alagoas curassow (Pauxi mitu) is an extinct‐in‐the‐wild bird since 1980 and has survived thanks to reproduction programs in captivity. Originally endemic to the Atlantic Forest of Northeastern Brazil, the species ... -
Homo/transexualidades e família: uma análise a partir do 1º "Grupo de pais de homossexuais" do município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/11/2015)The research is linked with the Education StrictuSensu Post-Graduation Program of UFSCar – Sorocaba and started with the participation in a group of homosexual/transgenderparents that used to arrange meetings of mutual ... -
Horta agroecológica: construção do conhecimento cientifíco no espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2023)The present work seeks to evaluate the process of developing scientific knowledge, making its application familiar and affective through a school garden based on agroecology. This operated as a facilitating pedagogical ... -
Identidade docente na creche: o encontro entre sujeitos em diferentes tempos formativos no Programa de Residência Pedagógica (PRP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research working is part of the Graduate Program in Education, at the Federal University of São Carlos in Brazil, in the line of research on Teacher Education, and seeks to analyze the process of constitution of the ... -
Ilhas de calor urbanas em Sorocaba/SP: uma abordagem com base no sistema das zonas climáticas locais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 20/09/2023)The urbanization of cities increases as climate disruptions occur at the local scale. Therefore, it is considered important to study the dynamics of cities and the relationship between the urban climate, since it is on ... -
Imagens de si: das (foto)narrativas de vida à constituição profissional de professores alfabetizadoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2015)In the current research we analyze the personal and professional Constitution of literacy teachers, facing the relational hues during the course of life. In this sense, the research constitute of theoretical-methodological ... -
Impactos político-pedagógicos do uso do nome social nas histórias de vida de travestis negras brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/08/2022)This Master dissertation aims to understand how the implementation of ordinance 8.727/2016, which provides for the respect of the Brazilian social name at school, impacts or has impacted on the life stories of black ... -
Implantação e implementação da lei 12711/2012 no Instituto Federal de São Paulo - Campus Salto/SP: vieses da gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/01/2023)This work focuses on the issue of affirmative actions, more precisely those aimed at access to Higher Education. The object of study is the analysis of the implantation and implementation of Law 12.771/2012 at the IFSP ... -
A implementação da Lei de Cotas na Universidade Federal do Acre entre 2013 e 2014: percursos, apoio e inserção social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The objective of this research was to analyze the implementation of the quota law at the Federal University of Acre from 2013 to 2014, focusing on the historical itineraries covered in its implementation, the repercussions ... -
Implementação do currículo da educação física escolar: formação contínua em serviço?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/01/2021)Esta investigación cualitativa tiene como objetivo analizar si la articulación entre la implementación curricular y los momentos de formación continua en servicio, ofrecida por la Dirección Municipal de Educación de ... -
Implicações do contexto universitário na saúde mental dos estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/05/2019)The objective of this research was to investigate the university context and its implications on the mental health of students. The methodology was divided into two stages: the first consisted of a quantitative and qualitative ... -
(In)visibilização de mulheres brasileiras em livros didáticos de história do Ensino Fundamental (PNLD 2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2023)A pesar de las crecientes contribuciones académicas sobre la historia de las mujeres, una parte muy pequeña de esos estudios llega a los libros didácticos de historia, que son objeto de análisis de esta investigación. El ... -
Os "inconvenientes" na escola: um estudo sobre a medicalização de crianças e adolescentes e suas estratégias de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2015)This dissertation aims to investigate the medicalization device (dispositif) of children and teenagers inside the Brazilian public school (elementary to high school) in order to understand which effects have been produced ... -
Inserção profissional docente no ensino superior: experiências formadoras de professoras que atuam no curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2021)Perceiving yourself in the experiences allows you to know a little more about yourself, so remembering the experiences allows you to look at your own professional identity, reflect on it, understand it and transform it. ...