• O ato de ensinar Ciências: limites e possibilidades da prática pedagógica em sua relação com as diferentes concepções de práxis 

      Madureira, Cristiane Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/08/2019)
      The present study had as object of study the teaching of Nature Science teachers from São Paulo state public school, located in the Sorocaba Teaching Board, within the limits and possibilities of the pedagogical practice ...
    • Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico 

      Gomes, Marcelle Tácita de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)
      In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ...
    • Atuação de equipes gestoras para o ensino da matemática nos anos iniciais 

      Arantes, Antonio Carlos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
      This research aims to identify, describe and understand the role of management teams that can favor the performance in mathematics in the initial years. For this, a qualitative research was performed, of the interpretative ...
    • Atuação dos orientadores pedagógicos dos centros de educação infantil do município de Sorocaba 

      Galão, Sabrina Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)
      This study aimed to investigate the role of the Pedagogical Advisor who works in the public network in Early Childhood Education institutions in a city in the interior of São Paulo. As specific objectives were defined: ...
    • A atuação dos supervisores no âmbito do PIBID 

      Barros, André da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2016)
      In this master thesis, I seek to analyze the supervisor's papers and contributions of the PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência) in the various contributions of the program supervisor and implications ...
    • Avaliação de áreas prioritárias para restauração florestal como medida conservacionista dos recursos hídricos 

      Souza, Andressa Fernanda Cordeiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 08/05/2023)
      The current scenario of demand for water for supply reinforces the imminent need for responsible management of water resources, aiming at adequate treatment and efficient availability for quality distribution to the ...
    • Avaliação na educação infantil: percepções de professoras de um centro de educação infantil municipal de Sorocaba (SP) 

      Amaro, Vanélli Pires (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)
      The objective of this research was to investigate how the teachers of a municipal education center in Sorocaba (SP) perceive the process of evaluation of children in pedagogical practice. The interest in the research theme ...
    • Avaliação na educação infantil: sentidos atribuídos por professores na creche 

      GAVA, Fabiana Goveia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)
      This study aims to acknowledge the assigned directions by the teachers who work in daycare centers about early childhood educational assessment from the historical political context of the implementation of the “Guidelines ...
    • bell hooks e a Trilogia do Ensino: contribuições para uma educação infantil antirracista 

      Amaral, Elisa Amanda Santos do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)
      This research addresses the contribution of the word Trilogy Teaching, by bell hooks, for early childhood education from anti-racist perspective. Our research object is composed of the books "TeachingtoTransgress: education ...
    • O bordado-devir nos processos formativos 

      Spineli, Patrícia Mangili Juliani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2021)
      This paper presents the result of an investigation that started from the following question: what relationships can be established between embroidery and teacher education? The work begins with a memorial, through which ...
    • Brexit e soberania: estudo sobre a reterritorialização em uma perspectiva geopolítica 

      Nascimento, Vinícius Ricardo do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)
      This dissertation aimed to analyze the multidimensional (HAESBAERT, 2003) and polymorphic (BRENNER, 2018) process of the United Kingdom's exit from the European Union through Brexit, initiated in 2016 and consolidated in ...
    • Brincar e formação docente: um estudo a respeito de brinquedotecas universitárias brasileiras (1984 a 2022) 

      Jorge, Beatriz Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)
      The historical process of education is also related to the concepts built on the ludic and playing over time and the impacts of the same events on the conception of childhood and humanity. Understanding that these processes ...
    • Brincar na vida e na docência: trajetórias de formadoras(es) brincantes 

      Rosa, Alessandra de Campos e Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/02/2020)
      The research developed in the Master's Program in Education, in line 1 - Teacher training and educational practices, aims to present and discuss experiences of the teachers who play in the formation of teachers of ...
    • Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017 

      Dalmasio, Olini Gioconda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)
      This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ...
    • Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades 

      Gama, Alessandra Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/06/2016)
      This study aimed present the máster’s dissertation named Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades, held in the Postgraduate Program in Education of the Federal University of ...
    • A Capoeira entre os fundamentos e movimentos de criação: um estudo sobre cultura, gênero e sexualidades 

      Caciatori, Eduarda Gava (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)
      This research followed and mapped two experiences of Contemporary Capoeira in the countryside of the state of São Paulo, seeking to identify the displacements in its current dynamics, highlighting their foundations and ...
    • Caracterização das práticas de cuidado em Saúde Mental de uma Comunidade Caiçara 

      Mendonça, Luiz Henrique Franco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2023)
      Ilha do Cardoso State Park is located in the extreme south of the state of São Paulo, in the municipality of Cananéia. It has about 140 housing units, divided into specific communities of the traditional caiçara people, ...
    • Caracterização de possibilidades e contradições na implementação de um currículo crítico no ensino de ciências da natureza pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo 

      Viegas, Flávia Hidalgo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)
      This work is aresearch, which theme is the characterization of foundations and curricular practices proposals for the natural sciences curriculum implementation by the educacional state network of São Paulo, in order to ...
    • Caracterização socioambiental do Assentamento Rural Horto Vergel (Mogi Mirim-SP) 

      Esporte, Sérgio Henrique de Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)
      The general objective of this research is to characterize the environmental and social dynamics of the Vergel Rural Settlement. In order to reach this objective, we will also go through some specific objectives: to understand ...
    • Cartografia das normas de gênero: pincelando representações 

      Figueiredo, Bianca Araci de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2018)
      Based on the biological differences observed in the bodies, Western society constructs definitions, normalizes relationships and assigns distinct social functions to women and men, in order to regulate behaviors and ...