• Mulheres e o sistema de justiça criminal: contribuições para o estudo da violência sexual 

      Santos, Natália Regina Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/03/2023)
      Due to the recurrence and severity of violence against women, which surpasses alarming numbers, especially amid the health and political crisis caused by the pandemic caused by the coronavirus (SARS-CoV-2) in the country, ...
    • Entre memórias e afetos das infâncias: nós fronteiriços na análise na perspectiva dos estudos de gêneros e das sexualidades 

      Vicentin, Douglas William Oliveira Knop (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2023)
      We start from the premise that in childhood gender and sexuality norms play a central role in the production of children's subjectivities. The objective of this research was to analyze how childhood affections and resistance ...
    • Masculino & Feminino: a androginia na música brasileira (1966-1985) 

      Baena, Pâmela Keiti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 27/09/2022)
      Androgyny proved to be an aesthetic expression that was very present in the 20th century, particularly with regard to the western music scene. From the 1970s onwards, groups and artists incorporated this aesthetic into ...
    • Memórias de mulheres do movimento estudantil: participação, gênero e educação 

      Silva, Mayris de Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)
      The present work aims to analyze the memory of women who acted in the student movement in 1990, conceiving each one of them as a historical, political and social subject. It was a main goal of ...
    • Será que temos mesmo direitos a universidade? O desafio do acesso e a permanência de pessoas transexuais no ensino superior 

      Scote, Fausto Delphino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)
      This master thesis aims to analyze the difficulty of access and permanence of the transgender population in colleges. A field work was carried out that involved the realization of interviews with transgenders of different ...
    • Narrativas educativas de professoras que atuam na EJA: percepções sobre gênero e sexualidade 

      Santos, Luiz Fábio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/11/2016)
      This paper reports a research linked to the Center for Studies and Research on Narratives, Training and Teaching Work (Nepen) developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos (UFSCar) ...
    • Sexualidade e gênero segundo educadoras de ciências e biologia: limites, resistências e possibilidades da educação sexual na escola 

      Lourenço, Silmara Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2019)
      Sexual education in schools is usually based only on a biological and technicist bias, which leads to universalizing and essentialising visions about sexuality and gender. For this research were interviewed the educators ...
    • Guerreiras afro-atlânticas: mulheres refugiadas em busca de sua outra no Brasil 

      Inacio, Cileide Luz Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
      The aim of the research was to analyze how the specificities of gender, race, class and sexual orientation in the context of the refuge configures the experiences in the daily life of women and in their experiences of ...
    • Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas 

      Batista, Raquel Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)
      The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ...
    • A Capoeira entre os fundamentos e movimentos de criação: um estudo sobre cultura, gênero e sexualidades 

      Caciatori, Eduarda Gava (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)
      This research followed and mapped two experiences of Contemporary Capoeira in the countryside of the state of São Paulo, seeking to identify the displacements in its current dynamics, highlighting their foundations and ...
    • Cenas e discursos heteronormativos e de gênero na educação infantil 

      Almeida, Cássia Cristiane Lopes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/12/2020)
      In Early Childhood Education, binary gender and heteronormative discourses are frequent. I present in this research scenes and discourses of gender and heteronormativity that are articulated with theoretical references ...
    • Rasgando o véu: conservadorismo e antifeminismo em Sorocaba 

      Garcia, Priscila Dantas da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)
      Antifeminisms can be understood as opposition to feminisms, and they are related to conservatism, religious fundamentalism, and the growing electoral expression of new right parties on the world stage. This research makes ...