Programas de Pós-Graduação
Subcomunidades en esta comunidad
Envíos recientes
-
Respirar como direito de existir: epistemologia do armário e trajetórias de vida de mulheres lésbicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 23/07/2024)The research aimed to analyze the life trajectories of lesbian women, focusing on the experiences of refuges and coming out of the closet in the context of their relationships with other women in the family and how these ... -
O território usado e a saúde nas cidades pequenas: um estudo de caso sobre o Departamento Regional de Saúde de Sorocaba entre 2008 e 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 09/10/2023)Health has always been an extremely researched topic in various fields of knowledge. Among them, Geography of Health has sought to work on the relationship of health with the environment. This research follows the same ... -
"Foi o trabalho que apareceu”: experiências de jovens mulheres na limpeza escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/08/2024)This research aims to describe and analyze the experiences of young women inserted in the Young Apprentice Program, who work in the municipal schools of Sorocaba/SP in cleaning functions. Considering the educational and ... -
Luz, câmera, geograficidades: um estudo sobre juventudes a partir da análise do projeto Curta Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/07/2024)En esta disertación, nuestro objetivo es contribuir a estudios dentro del alcance de temas geográficos y de juventud. Traemos una discusión sobre la relación entre las experiencias juveniles y sus imágenes para identificar ... -
Polêmicas em torno da sexualidade e livros para infância: um estudo interdisciplinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 26/06/2024)This work analyzes, interdisciplinarily, two contemporary controversies involving books written for children and the theme of sexuality. Specifically, it examines the controversy initiated by Jair Messias Bolsonaro about ... -
Fragmentação socioespacial em Sorocaba: o caso dos residenciais Carandá e Altos do Ipanema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2024)The process of socio-spatial fragmentation was theorized as an element in the production and consumption of urban space in metropolises. However, this process has also been recorded in medium-sized cities. In this context, ... -
Histórico de expansão urbana e análise dos eventos de inundações no rio Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 08/04/2024)Cuando la urbanización se produce sin una planificación adecuada, los ríos son vistos como un problema para la ciudad que se desarrolla en sus orillas. El sellado de suelos, la deforestación ribereña, las construcciones ... -
Política de educação especial: um estudo comparado crítico entre Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2024)The present work aims to analyze, through a critical comparative study, the educational policy of Brazil and Portugal, based on special education legislation, highlighting the similarities and speci-ficities that mark the ... -
Cartografia Escolar no contexto digital: o estado do conhecimento no Brasil de 1998 até 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 13/06/2024)Los estudios que exploran la Cartografía Escolar en Brasil están experimentando un notable crecimiento, como se puede observar en los eventos que se llevan a cabo sobre esta temática, así como en las producciones académicas ... -
Fotografia como ferramenta pedagógica no ensino de Botânica: uma avaliação de impacto no Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/08/2024)The present dissertation investigated the use of photography as a pedagogical tool in the teaching of Botany in elementary education, evaluating its impact on students' engagement and understanding of plants. Motivated by ... -
Mapas Memes: Discursos Espaciais em Movimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 07/06/2024)This work focuses on artistic maps of the internet - meme maps, aiming to understand them as cybercultural forms of mapping, the result of a fusion of genres, which bends cartographic conventions in terms of satire, humor, ... -
Relações étnico-raciais na formação de psicólogas/os: uma análise dos projetos pedagógicos de três cursos de graduação em psicologia, de universidades públicas no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)The present study aimed to analyze the approach to topics related to ethnic-racial relations in the training of psychologists based on the pedagogical projects of three undergraduate Psychology courses at public universities ... -
Visões Deformadas da Ciência e da Tecnologia: uma análise de livros didáticos de Física do PNLD 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/05/2024)The Nature of Science is related to consensual characteristics concerning science, the construction of scientific knowledge, the image of the scientist, and the relationships between science, society, the environment, and ... -
Trajetórias de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2024)The presence of people with disabilities in Higher Education Institutions, which has been gradually established in the Brazilian context, encourages knowledge of the factors that permeated and favored the schooling process ... -
RYUKYANO/OKINAWANO OU JAPONÊS COMO DILEMA IDENTITÁRIO: da formação do Estado-nação japonês às representações no TikTok
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)This research was grounded in the hypothesis of constructing a Ryukyuan/Okinawan identity discourse in opposition to the dominant Japanese discourse that categorizes them as Japanese. The historiographical review highlighted ... -
Os valores presentes na educação sexual do ensino de ciências das escolas paulistas: possibilidades a partir de uma ótica freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/03/2024)The validity of what is worthy and natural to be taught and learned, in the family, at school and in the most diverse spaces through which most people go through life, has a history. Which will be told in this work, which ... -
O sujeito do desempenho em busca da performance: ética e prática das psicociências no contexto neoliberal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2024)The present study seeks to understand how the "psycho-sciences" have become tools of neoliberal subjectivity, driving the performance-oriented individual in sustaining neoliberalism. The research in question aimed to review ... -
Participação Social no SUAS: uma análise das conferências de assistência social no governo Bolsonaro (2019-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2024)This study corresponds to an interdisciplinary and documentary research on social participation within the scope of Brazilian Social Assistance Policy. We analyze the Social Assistance conferences held during the ... -
A presença do currículo oculto no Currículo Paulista na área de Ciências da Natureza: possibilidades de superação a partir da perspectiva crítica freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2024)The curriculum is historically understood by an organizational perspective in relation to content. However, scientific production in the area and the practice experienced in schools shows that the curriculum is configured ... -
Educação em Angola: Experiência, Pesquisa e Esperança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2024)Each viewpoint of a study can indeed be the standpoint of a point. In this perspective, the present study emerges, inquisitive and qualitative in nature, conducting a thorough critical analysis of education and teacher ...