O Repositório Institucional da UFSCar (RI-UFSCar) é um sistema de informação que visa armazenar, preservar, organizar e disseminar amplamente a produção intelectual dos diversos setores e segmentos da comunidade da UFSCar, provendo o acesso aberto à informação produzida na instituição e registrada como científica, tecnológica, didática, artístico-cultural e técnico-administrativa.

  • Estudantes indígenas e os desafios pedagógicos no ensino superior 

    Oliveira, Sirlene Maria Dias de; http://lattes.cnpq.br/0593765673749742 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)
    The Affirmative Action Policies in rules ways are to attend the demands of different collectives discriminated by social-economics exclusions occasioned in the past or the present. These actions aim to extinguish discriminations ...
  • O jogo e o conceito de número na educação infantil segundo os pressupostos da teoria histórico-cultural 

    Nogueira, Amanda de Luca Menezes; http://lattes.cnpq.br/9089088008039895 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)
    The methods used to teach and learn mathematics is still a challenge for teachers, specially in early years education. Based on that, this research aims to identify and analyze manners how students in nursery schools might ...
  • Análise dos méis de abelhas do gênero Melipona (abelhas sem ferrão) através de LC-SPE/NMR, LC-BPSU/NMR e RMN aliada à quimiometria. 

    Pinto, Darlene da Silva; http://lattes.cnpq.br/0816545279227770 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química, Câmpus São Carlos, 07/05/2015)
    In Brazil, there are approximately 200 species of stingless bees, especially in the Amazon region. The Melipona seminigra and the M. interrupta are species that stand out in Central Amazon, since they are abundant and have ...
  • O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas 

    Maia, André Augusto; http://lattes.cnpq.br/7319355741716456 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
    This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ...
  • Determinantes estruturais da bioluminescência vermelha e eficiência catalítica na luciferase de phrixothrix hirtus e seleção de combinação emissora de luz vermelha distante com 6´-amino-análogos de luciferina 

    Bevilaqua, Vanessa Rezende; http://lattes.cnpq.br/1663817105266909 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Genética Evolutiva e Biologia Molecular, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)
    Luciferases are the enzymes responsible for bioluminescence. These enzymes catalyze the oxidation of luciferins, in which the energy is released in the form of light with high efficiency. The luciferases fireflies from ...
  • A quantas anda o ethos camponês?: estratégias de reprodução social de jovens rurais 

    Souza, Bruno Lacerra de; http://lattes.cnpq.br/5102678570173510 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 17/12/2019)
    The research is part of Brazilian Rural Sociology studies, focusing on the dynamics related to rural youth in agrarian reform settlements. The objective is to analyze how a lifestyle, a peasant habitus, is presented in the ...
  • A articulação da noção de "identidade sexual" na teoria psicanalítica freudiana 

    Sartori, João Eduardo Torrecillas; http://lattes.cnpq.br/7305791890606748 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Filosofia e Metodologia das Ciências, Câmpus São Carlos, 17/12/2019)
    Freud has never conceptualized the identity. However, in the analysis of his work, certain theoretical elements indicating the coherence between the notion of "sexual identity" and his metapsychology would be evident. ...
  • Desenvolvimento e avaliação da metodologia da problematização na formação de estudantes do ensino superior 

    Tagliari, Celi Perin; http://lattes.cnpq.br/0720645713817223 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 10/02/2020)
    University graduates are deficient in certain basic skills required by organizations today, demonstrating that there is a gap between educational formation and the current demands of the market, forcing the educational ...
  • Análise da simbiose industrial por meio da simulação baseada em agentes: aplicação no setor agroindustrial 

    Camparotti, Carlos Eduardo Soares; http://lattes.cnpq.br/7236941414013793 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)
    The environment needs beneficial actions to eliminate or reduce the environmental impacts caused by human beings, considering their population increase on a finite planet. Industrial Symbiosis (SI) is focused precisely ...
  • Retornos à educação no Brasil: uma abordagem de pseudo painel e viés de seleção amostral 

    Hartze, Wilhelm Matheus; http://lattes.cnpq.br/9596171718211332 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Economia (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 03/02/2020)
    The goal of this work is to analyze the returns to education in the hourly wages in Brazil for the period of 2011 to 2015, last five years of PNAD data. Even thought the relationship between years of education and wages ...

View more