Sobre o RI UFSCar
O Repositório Institucional da UFSCar (RI UFSCar) é um sistema de informação que visa armazenar, preservar, organizar e disseminar amplamente a produção intelectual dos diversos setores e segmentos da comunidade da UFSCar, provendo o acesso aberto à informação produzida na instituição e registrada como científica, tecnológica, didática, artístico-cultural e técnico-administrativa.
Tipos de produção
Submissões recentes
-
Suporte de nanopartículas de metais de transição para desenvolvimento de materiais antimicrobianos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/07/2024)The control of diseases caused by highly contagious microorganisms is a current global challenge, where mass vaccination has shown a positive impact but faces limitations in terms of development and availability. During ... -
Relação da conexão social e potencial evocado de longa latência P300 em pessoas idosas: um estudo transversal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/09/2024)Given the aging population, it is increasingly necessary to understand the factors associated with cognitive aspects in old age. It is believed that social connection may influence the brain’s neuroplasticity, potentially ... -
Projeto de lajes maciças de concreto com barras não metálicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/09/2024)Reinforced concrete slabs are very common elements across the various types of constructions. In general, their reinforcement is made up of steel bars, which posses high tensile strength, compensating for concrete’s ... -
Influência da geometria do pilar no projeto de blocos sobre duas estacas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/09/2024)Two-pile caps are the most common elements in the transition between deep foundations and the superstructure of a building. This work presents the design of two-pile caps subjected to five different column sections. ... -
Professoras de creche e suas identidades: trajetórias narradas com a linguagem matemática em um grupo de estudos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This master's thesis, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), describes results and directions of an investigation that aimed to analyze the ... -
Agrobiodiversidade e soberania alimentar na Floresta Nacional do Rio Purus, Amazônia: contribuições do Santo Daime e de práticas agroecológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 10/06/2024)For millennia, Amazonian people have managed forest resources. This relationship between culture and nature is important for the maintenance of Amazonian agroecosystems. The landscapes of this region are characterized ... -
Emissão de microplásticos para a atmosfera durante a degradação de máscaras descartáveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/09/2024)The application of polymer has reshaped the consumption and production profile of today's society. In this sense, during the COVID-19, pandemic there was a high demand and production of disposable face masks for daily use ... -
Sustentabilidade ESG (Environmental, Social, and Corporate Governance): a indústria de petróleo e gás como atores fundamentais na transição energética
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Lagoa do Sino, 01/08/2024)The history of humanity is deeply linked to the evolution of the collective use of energy, and it is essential to balance production systems for sustainable development. This work highlights the strategic contribution ... -
Indicadores educacionais de professores com deficiência na educação superior brasileira (2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/03/2022)This final project aims to verify and analyze the profile and administrative aspects of teachers with disabilities who work in Brazilian higher education based on social indicators. This research, supported by dialectical ... -
Trajetórias de pessoas com deficiência sensorial: da educação básica à superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/01/2021)The present research focused on the education of people with disabilities, who completed Brazilian public higher education. Its general objective was: to analyze the school trajectory of people with disabilities who completed ...