O Repositório Institucional da UFSCar (RI-UFSCar) é um sistema de informação que visa armazenar, preservar, organizar e disseminar amplamente a produção intelectual dos diversos setores e segmentos da comunidade da UFSCar, provendo o acesso aberto à informação produzida na instituição e registrada como científica, tecnológica, didática, artístico-cultural e técnico-administrativa.

  • Programas físico-esportivos para pessoas com deficiência: propostas e experiências no Estado de São Paulo 

    Andrade, Andresa Caravage de; http://lattes.cnpq.br/3468360233583819 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 27/08/2019)
    The purpose of this study is to discuss about the possibilities of participation for people with disabilities in physical-sports programs developed in the state of São Paulo. For this intent, were selected the cities chosen ...
  • Análise da colaboração científica dos programas de Pós-graduação em Ciência da Informação brasileiros 

    Justino, Thais da Silva; http://lattes.cnpq.br/7767903611796454 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Câmpus São Carlos, 21/08/2019)
    There is a growing interest in metric studies on scientific collaboration in Brazilian postgraduate studies. However, a significant part of these studies are conducted from international bibliographic databases at the ...
  • Alguns caminhos da educação ambiental em escolas de ensino fundamental da rede municipal de Araraquara/SP 

    Ventorin, Araceli Pedroso; http://lattes.cnpq.br/7064513818914164 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)
    The environmental problem affects the lives of billions of people and, given the magnitude with which it has presented itself, arouses worldwide concern. In this context, Environmental Education (EE) plays an important ...
  • A avaliação na educação infantil: perspectivas teórico-práticas 

    Drape, Renata Aparecida; http://lattes.cnpq.br/1887135810718574 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)
    In the last decades, early childhood education has been expanding, besides being solid in the context of formal education, it has also been presented as a target of government programs and actions, guiding documents and ...
  • Música, ruído, interferência e diluição: as trilha musicais de Livio Tragtenberg em Latitude Zero (2000), Contra Todos (2004) e Filmefobia (2008) 

    Mendoza, Pablo Francisco Menten; http://lattes.cnpq.br/6445707008209961 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)
    This research aims to broach Livio Tragtenberg's musical creation for contemporary Brazilian cinema. Throughout his career, the composer has teamed up with directors with challenging proposals such as Julio Bressane and ...
  • Formação continuada de professores: tecnologia assistiva para a escola inclusiva de alunos com deficiência visual 

    Turci, Paulo Cesar; http://lattes.cnpq.br/7104587904550625 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 19/02/2019)
    Abstract: Since 2007, the Ministry of Education and Culture (MEC) has started to distribute notebooks equipped with assistive technology devices (TA), mainly Dosvox, which allows students with visual impairments (DV) to ...
  • O Plano de Ações Articuladas - PAR: o processo de indução das políticas educacionais dos sistemas municipais de ensino 

    Oliveira, Beatriz Alves de; http://lattes.cnpq.br/1140464050197785 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)
    The present research aims to analyze the complexity of the development, implementation and correlation between education public policies and educational management. The object of this research is the o Programa de Ações ...
  • Desenvolvimento de ligas amorfas e nanocristalinas do sistema Fe-Cr-Ni-B e suas propriedades de corrosão 

    Berger, José Eduardo; http://lattes.cnpq.br/4495446891074324 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
    Fe-Cr-Ni-B system alloys with partially amorphous structures can ensure a very attractive combination of mechanical and electrochemical properties, far superior to conventional materials. It can be used, for example, in ...
  • Contribuições para um léxico-gramática das construções locativas do espanhol 

    Rodrigues, Roana; http://lattes.cnpq.br/5277363935076195 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 25/10/2019)
    Locative verbs establish a relation of localization between the elementary parts of a sentence: subject and complements (la mujer puso las llaves en la mesa). The aim of this work is to create a first version of a ...
  • Descendo o rio: memórias, trajetórias e nomes no baixo Uaupés (AM) 

    Rodrigues, Raphael; http://lattes.cnpq.br/565815316311466 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Antropologia Social, Câmpus São Carlos, 16/08/2019)
    This thesis intends to contribute to the ethnography of the peoples of the eastern tukanoan linguistic family on the Uaupés river (specifically, Tukano and Desana), focusing in particular on the low course of this river, ...

Más