Sobre o RI UFSCar
O Repositório Institucional da UFSCar (RI UFSCar) é um sistema de informação que visa armazenar, preservar, organizar e disseminar amplamente a produção intelectual dos diversos setores e segmentos da comunidade da UFSCar, provendo o acesso aberto à informação produzida na instituição e registrada como científica, tecnológica, didática, artístico-cultural e técnico-administrativa.
Document Types
Recently Added
-
Alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo à luz da aprendizagem dialógica e da matriz freiriana sobre percepções descritas por docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/08/2024)This study presents an analysis of three publications in which the authors are teacher-researchers who developed, applied and evaluated pedagogical practices in Science Teaching through investigation aiming at scientific ... -
A relação dos jogos de papeis sociais e a diferenciação de gênero na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/09/2024)This work is the result of a bibliographic research of an exploratory nature on role-playing games and gender differentiation in early childhood education. For data collection, works were selected from the Google Scholar ... -
Perspectivas da digestão anaeróbia na produção de biogás a partir de resíduos orgânicos: uma análise sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/08/2024)Anaerobic digestion of waste is a research topic that has gained increasing relevance due to its relationship with the topic of sustainability, in the context of the need to deal with organic waste, mainly industrial, which ... -
A construção da detetive: uma análise discursiva do filme Enola Holmes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/09/2024)This study examines the portrayal of the detective figure in the film Enola Holmes (2020) focusing on the order of discourse and the power dynamics highlighted by the syncretic materiality. It investigates whether the ... -
Aceitação do uso de robôs de serviço no cuidado e apoio às pessoas idosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, Câmpus São Carlos, 23/07/2024)Social service robots constitute an alternative solution for the care of elderly individuals. Their usage has become popular in several countries, especially those experiencing intensified shortages of healthcare human ... -
A relação entre narrador e narratário em "Romeu e Julieta", de Ruth Rocha, e "O gato malhado e a andorinha sinhá: uma história de amor", de Jorge Amado: uma análise comparativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/09/2024)The main focus of this research is to analyse the relationship between narrator and narratee in Romeu e Julieta (1969), by Ruth Rocha, and O Gato Malhado e a Andorinha Sinhá: uma história de amor (1976), by Jorge Amado, ... -
Análise das reflexões sobre a formação continuada para professores dos anos iniciais à luz da Lei 10.639/03 no período de 2015 a 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)The research aims to analyze the reflections that emerged about the continuing education actions of a group of Early Years teachers regarding the Afro-Brazilian History and Culture Theme and its mandatory nature in the ... -
Descentralizando narrativas: a resistência negra no ensino sobre a formação econômica e social do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/09/2024)This undergraduate thesis examines the representations of the Afro-Brazilian population in educational materials, focusing on Brazil's economic cycles from the colonial period to the Empire, within the framework of Atlantic ... -
O letramento visual em materiais didáticos bilíngues para surdos (Libras língua portuguesa) escolhas e práticas pedagógicas do professor surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)Nowadays, in Brazil, there are some issues related to the Deaf teachers’ pedagogic choices and practices that effectively reach the Deaf student in their linguistic specificities. When considering this theme, we rely on ... -
A influência do Programa Residência Pedagógica na profissionalização docente: um recorte sobre o núcleo do curso de Pedagogia – Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) – Sorocaba.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/09/2024)This work focused on the Influence of the Pedagogical Residency Program (PRP) on Teaching Professionalization, focusing on the Center for the Pedagogy Course at the Federal University of São Carlos (UFSCar), Sorocaba ...