Sobre o RI UFSCar
O Repositório Institucional da UFSCar (RI UFSCar) é um sistema de informação que visa armazenar, preservar, organizar e disseminar amplamente a produção intelectual dos diversos setores e segmentos da comunidade da UFSCar, provendo o acesso aberto à informação produzida na instituição e registrada como científica, tecnológica, didática, artístico-cultural e técnico-administrativa.
Tipos de producción
Añadido Recientemente
-
Uso de bactérias do ácido lático isoladas de soro-fermento de queijo Porungo na fabricação e no controle de Staphylococcus aureus em queijo Minas Padrão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Biotecnologia e Monitoramento Ambiental - PPGBMA-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2024)The increasing demand for healthier foods with fewer synthetic ingredients has driven the development of products containing lactic acid bacteria (LAB), which offer significant health benefits and impart unique characteristics ... -
O neoliberalismo de terceira via e o empresariamento da Educação: apontamentos sobre a relação entre Itaú Social e o IEA/USP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)The present study is the result of explanatory and qualitative research, with a bibliographic and documentary view, which has aimed to analyze the third-way neoliberalism and the private administration of Brazilian ... -
O direito à educação e o princípio da proibição de retrocesso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/09/2024)This is a Course Completion Work (TCC) in the field of pedagogy, with the primary objective of promoting the study of law and education, specifically the right to education. It aims to address the ongoing task of ... -
Alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo à luz da aprendizagem dialógica e da matriz freiriana sobre percepções descritas por docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/08/2024)This study presents an analysis of three publications in which the authors are teacher-researchers who developed, applied and evaluated pedagogical practices in Science Teaching through investigation aiming at scientific ... -
A relação dos jogos de papeis sociais e a diferenciação de gênero na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/09/2024)This work is the result of a bibliographic research of an exploratory nature on role-playing games and gender differentiation in early childhood education. For data collection, works were selected from the Google Scholar ... -
Perspectivas da digestão anaeróbia na produção de biogás a partir de resíduos orgânicos: uma análise sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/08/2024)Anaerobic digestion of waste is a research topic that has gained increasing relevance due to its relationship with the topic of sustainability, in the context of the need to deal with organic waste, mainly industrial, which ... -
A construção da detetive: uma análise discursiva do filme Enola Holmes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/09/2024)This study examines the portrayal of the detective figure in the film Enola Holmes (2020) focusing on the order of discourse and the power dynamics highlighted by the syncretic materiality. It investigates whether the ... -
Aceitação do uso de robôs de serviço no cuidado e apoio às pessoas idosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, Câmpus São Carlos, 23/07/2024)Social service robots constitute an alternative solution for the care of elderly individuals. Their usage has become popular in several countries, especially those experiencing intensified shortages of healthcare human ... -
A relação entre narrador e narratário em "Romeu e Julieta", de Ruth Rocha, e "O gato malhado e a andorinha sinhá: uma história de amor", de Jorge Amado: uma análise comparativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/09/2024)The main focus of this research is to analyse the relationship between narrator and narratee in Romeu e Julieta (1969), by Ruth Rocha, and O Gato Malhado e a Andorinha Sinhá: uma história de amor (1976), by Jorge Amado, ... -
Análise das reflexões sobre a formação continuada para professores dos anos iniciais à luz da Lei 10.639/03 no período de 2015 a 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)The research aims to analyze the reflections that emerged about the continuing education actions of a group of Early Years teachers regarding the Afro-Brazilian History and Culture Theme and its mandatory nature in the ...