Browsing by Advisor "002b63ba-f7ca-40d6-983d-ba671a6c2b88"
Now showing items 1-20 of 23
-
Habilidades rítmicas para crianças com autismo com procedimentos da Análise do Comportamento Aplicada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)Children receive the diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) when they present deficits in social communication and interaction and restricted and repetitive behaviors and interests. Studies suggest that using appropriate ... -
Aplicação condensada das três primeiras fases do PECS em uma menina com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2019)Introduction: Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have difficulties in the use of oral communication and may benefit from teaching programs focused on this ability. The literature has pointed benefits to the ... -
Correlação entre os resultados de avaliações neuropsicológicas e o desempenho em discriminação condicional com crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)Neuropsychology is a science that allows one to draw the profile of cognitive impairment and skills preserved in order to design possible treatments and appropriate educational practices, aiming for better quality of ... -
Ensino informatizado de frações a crianças surdas e ouvintes por meio do paradigma de equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)Mathematics is viewed by many students as one of the most complex subjects and considered one of the main responsible for school failure. No one knows for sure at what time learning difficulties beginning to emerge, but ... -
Ensino de relações espaciais de direita e esquerda para indivíduos com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and intellectual disability may experience delays in psychomotor development and flaws in the structuring of the body schema, which subsidize the development of spatial orientation. ... -
Análise do comportamento bilíngue: estudos teóricos e empíricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/07/2020)This dissertation is divided into five chapters. The first one is theoretical, the second and third ones are systematic reviews and the fourth and fifth ones are empirical studies. Chapter 1 aims to analyze a theoretical ... -
Desempenho de ouvinte e tatos-intraverbais na aquisição de relações espaciais de indivíduos com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)The general objective of the present thesis covered two questions: 1. To verify if the stimuli to the abilities of motor perception (proprioception) and of perception of spatial relations (exteroception) favor the acquisition ... -
Adaptações curriculares para um aluno com transtorno do espectro do autismo: estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2021)Autism is a disorder that affects a person's ability to communicate and interact socially, as well as their learning. This case study analyzes pedagogical actions performed by me as a therapeutic companion for an ... -
Efeitos da auto-fala no desempenho em atividades físicas: uma revisão bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/06/2021)The diferente between rule-governed and contingency-shaped behavior is largely discussed in Behavior Analysis literature. The importance of rules is remarkable in learning new skills, especially those that would take ... -
Apresentação da música não contingente anterior à iniciação de estereotipias vocais em crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/05/2021)Vocal stereotypies have been described in behavioral literature as repetitive responses to any words or sounds, usually maintained by automatic reinforcement, often presented by individuals within the Autism Spectrum ... -
Meninas e mulheres com Transtorno do Espectro do Autismo: diagnósticos, reconhecimentos e vivências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/04/2022)Since the first studies on Autism Spectrum Disorder, its low incidence in females is highlighted, and many women only receive the diagnosis in adulthood. The objective of this research is to present cases of women with ... -
Percepção de terapeutas sobre atendimento via internet durante a pandemia de COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/11/2021)Internet psychotherapy is a form of psychological care that uses communication technology to mediate the interaction between psychotherapist and client. Its regulation in Brazil has been discussed for over a decade, being ... -
Ensino de notas musicais no teclado para crianças utilizando instrução baseada em equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/11/2021)Teaching that uses Stimulus Equivalence-Based Instruction (EBI) has been used in research to teach different types of relations, such as reading and musical relations. This research analyzed its effectiveness in order to ... -
Histórias Sociais e crianças com autismo: mapeamento da literatura e proposta de treinamento online de mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have deficits in social interactions that can lead to inappropriate behaviors. Some authors have been successful in using social stories to promote social performance and ... -
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
Treinamento em Análise Funcional Baseada em Tentativas para avaliação comportamental em sala comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)Trial-based Functional Analysis is an adapted procedure from traditional Functional Analysis methodology to be used among classroom activities. The idea is to investigate problem behavior’s function by experimentally ... -
Relação entre atenção compartilhada e operantes verbais em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2022)An early characteristic of Autism Spectrum Disorder (ASD) is the joint attention deficit, manifested by impairment in the pointing gesture, showing with the function of sharing interest with others or in the difficulty in ... -
Uso da música para alunos com Transtorno do Espectro do Autismo na sala de recursos multifuncionais: revisão narrativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/09/2022)This study had as its principle the bibliographic review of works related to the use of music for people diagnosed with Autism Spectrum Disorder, by teachers in the multifunctional resource room. Thus, we sought to analyze ... -
Estudantes com autismo e a preparação para o mundo do trabalho: um estudo sobre a educação profissional de nível médio no IFBA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/05/2023)The present study aimed to investigate how the professional training of students with ASD at a Federal Institute of Bahia has been consolidating, using information obtained from the students themselves, as well as from ... -
Ensino colaborativo para aumento de repertório adequado de crianças com autismo em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)Considering the importance of teaching appropriate behavioral repertoires for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in a wide variety of environments in which the child is inserted and the need for appropriate ...