Browsing by Advisor "1f02d67c-3a75-407e-8558-49651ca7e564"
Now showing items 1-10 of 10
-
Implicações da prova Brasil no trabalho de professores da rede de ensino de Cascavel-Pr: contradições entre as exigências das avaliações em larga escala e o currículo municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2018)This doctoral thesis fits in the studies of the Public Assessment Policies of Basic Education and its main objective is to understand the repercussions of the Brazil Exam in the teaching work for the teachers of the public ... -
Trabalho docente e qualidade da educação: dificuldades encontradas por professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The aim of this study is to investigate the perception of elementary school teachers (initial grades) on the contributions of teaching practice to a quality education, aiming at comprehending the main difficulties they ... -
Paradoxos e estratégias de adaptação na trajetória universitária discente em relação às metodologias ativas no curso de Medicina da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The present thesis has as object of investigation the trajectory of students of a medical course that presents the curriculum organized through active learning methodologies. Its research problem is the understanding of ... -
Expansão e evasão na universidade federal do estado de São Paulo: uma análise sobre o Reuni
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2022)The literature shows the expansion of Brazilian Higher Education, specifically in federal universities, with the implementation of the Support Program for Federal University Restructuring and Expansion Plans - Reuni. This ... -
A teoria do professor reflexivo no processo de formação continuada de professores : uma análise crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The purpose of this research consists in understanding how the reflective teacher theory has guided or/and been basis to continuing education practices in a Regional Education Centre of the São Paulo state. This is a ... -
Permanência universitária: quando o pedagógico se une ao econômico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The subject of this research is part of the studies on the expansion and inclusion of Brazilian public higher education. We have as analysis object the university permanence from the students experiences who participate ... -
Política de bonificação salarial no estado de São Paulo : desdobramentos para o desenvolvimento profissional e o trabalho docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2016)This research aims to study the relationship and unfolding of the wage subsidy policy for professional development and teaching work in the state of São Paulo. The initial proposal to subsidize teachers was implemented ... -
Adaptação ao campo universitário: trajetória escolar e herança familiar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/04/2022)The expansion of higher education accessibility due to law number 12.711/2012, which coded how students from public schools entered into the university, showed a necessity to ponder over how those students are adapting to ... -
A precarização do trabalho docente no ensino superior: análise sobre as implicações do trabalho do professor designado na Universidade do Estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/05/2021)The State University of Minas Gerais (UEMG) has had a high number of temporary professors. This research asks: what are the implications of temporary hiring for teaching work at UEMG, Unidade Passos? The objective of the ... -
O ideário neoliberal na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): desdobramentos para o trabalho docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/03/2023)This research is inserted in the field of educational curricular policies and aimed to study the National Common Curricular Base (BNCC), intending to identify similarities with elements of neoliberal ideas for education ...