• Avaliação da interação mãe-criança em contexto com e sem violência física conjugal: um estudo comparativo 

      D’Affonseca, Sabrina Mazo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/01/2013)
      This dissertation was written in the form of a compendium of six scientific texts, which are articulated in order to discuss the impacts of partner physical violence on mother-child relationship. The first two papers ...
    • Avaliação de uma intervenção para prevenção da violência no namoro 

      Priolo Filho, Sidnei Rinaldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/03/2017)
      This thesis is developed with four articles presenting the trajectory and development of an intervention to prevent dating violence among Brazilian adolescents. At first, a pilot study was conducted with 34 adolescents, ...
    • Trauma craniano violento pediátrico : estratégias de avaliação e prevenção 

      Lopes, Nahara Rodrigues Laterza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      The present dissertation is composed of a compendium of four scientific papers with the common theme of prevention of abusive head trauma (AHT), a serious type of infant maltreatment. The first article describes a review ...
    • Protocolo NICHD : validação e capacitação em uma amostra de profissionais brasileiros 

      Hackbarth, Chayene (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/03/2015)
      This Master’s thesis is a compendium of three scientific texts. Each one describes different steps of the study in order to contribute to the validation of the NICHD protocol in Brazilian context. The first article ...
    • A influência do envolvimento em bullying e da relação professor-aluno no engajamento escolar 

      Valle, Jéssica Elena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)
      School engagement, defined as the relationship between student and school experiences, is essential for education. Thus, factors from the school context which may influence school engagement, especially interpersonal ...
    • Avaliação do Protocolo de Entrevista Investigativa NICHD em contexto análogo ao forense 

      Hackbarth, Chayene (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/06/2019)
      Child sexual abuse is a public health problem that presents challenges for the Judiciary system given the difficulty in presenting evidence to substantiate it. This study joins other Brazilian studies testing the applicability ...
    • ACT : uma possibilidade de prevenção universal à violência contra a criança 

      Silva, Jéssica de Assis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/10/2014)
      Aggressive models can be learned during childhood, critical period to children to learn basic skills and whose effects are long lasting. In this sense, prevention programs that emphasize the role of environment in ...
    • Formação continuada sobre alienação parental a profissionais da psicologia: um estudo em EAD 

      Soma, Sheila Maria Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/07/2018)
      Parental Alienation (PA) refers to the behaviors of a parent or family member (alienator) who initiates a defamatory campaign directed at the other parent (alienated), to hinder or prevent the contact of the family member ...
    • Alienação parental: revisão conceitual e comparação do conhecimento de profissionais e estudantes de psicologia 

      Gama, Viviane Dutra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/04/2019)
      There is no consensus on the literature regarding the definition of Parental Alienation (PA), fact that hinders the measurement, assessment and research of the phenomenon. Despite that, Brazil has a law that punishes the ...
    • Assédio sexual contra mulheres em transporte público: das usuárias à empresa 

      Silva, Luiza de Medeiros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/10/2018)
      Much has been said about sexual harassment, mainly by the media and more coverage has been given recently to harassment in public spaces. This is a problem that affects the health and safety domains, as sexual violence has ...
    • Avaliação da eficácia de programa de capacitação parental universal (ACT) pelo uso da observação 

      Pontes, Luciana Barbalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)
      This thesis involves a compilation of two manuscripts, presenting a systematic review of evaluation studies involving the ACT Raising Safe Kids Program and a pilot study evaluating the ACT Program in Brazil. Such program ...