Navegando por orientador "5c6eb175-263b-4b65-82f9-4addf06b7a36"
Itens para a visualização no momento 1-10 of 10
-
Promessa é dívida: Efeitos da inconsistência de informantes na confiança seletiva de crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/09/2022)Recent studies investigated the development of selective trust or the ability to discriminate good and bad informants in new learning situations. One question, however, remains little explored: can these judgements be also ... -
Coparentalidade e o desenvolvimento da cognição social em crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/05/2022)Several studies have investigated the ability of young children to discriminate between good and bad information in new learning situations in a phenomenon known as Selective Trust or Selective Learning. Some studies have ... -
Desenvolvimento da cognição social em préescolares sob a ótica da teoria das molduras relacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)Theory of Mind is conventionally defined as the ability to understand and make inferences about one’s own mental states (i.e., desires, intentions and beliefs) and those of other people, and based on this repertoire, one ... -
O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ... -
Extração de palavras e mapeamento com estímulos visuais ao longo de tentativas ambíguas em paralelo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/03/2020)Learning an oral language presents several challenges, two of which are: extracting words from continuous speech and mapping them to referents. Statistical cues (e.g., prosody, phonotactical probability) are an important ... -
Os efeitos do gênero e do histórico de Informantes na confiança seletiva de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/04/2019)Although children use other people’s testimony to learn, recent evidence suggests they do it in a critical manner, trusting their informants selectively. The present study investigated which criterion was privileged by ... -
Efeitos do ensino do responder relacional dêitico sobre o desempenho de crianças pré-escolares em tarefas de teoria da mente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)Theory of Mind is the ability to attribute mental states to self and other individuals which, in turn, allows one to predict human behavior. Researchers who base their work on Relational Framing Theory claim that Perspective ... -
Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ... -
Efeitos da probabilidade transicional e fonotática na extração de palavras e mapeamento simultâneo com estímulos visuais ao longo de tentativas ambíguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/01/2021)The present study aimed to investigate the effect of the alignment or misalignment of transitional and phonotactic probabilities on a task of segmentation and simultaneous mapping across ambiguous trials. Forty individuals ... -
Desenvolvimento moral e o comportamento de mentir: uma revisão sistemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)Moral development can be defined as a set of changes that occur througout time in the way children think and make decisions about what is right or wrong. Lying behavior, in turn, has been used in different studies on ...