Navegando por orientador "812fecd4-9d1e-4047-bbcf-951f8d95d922"
Itens para a visualização no momento 1-15 of 15
-
Tertúlias Dialógicas Pedagógicas na formação docente: prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)Sexual violence against children and adolescents has increasingly alarming rates in Brazil and worldwide. The school has been pointed out in international and national studies as a fundamental institution to combat and ... -
Fatores preventivos de violência de gênero no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2023)Gender-based violence is a worldwide phenomenon with high rates of occurrence, including among youth. International studies indicate the effectiveness of actions developed in schools and universities that aim to prevent ... -
Conectando Saberes: possíveis diálogos entre conhecimentos científicos e tradicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)Pedagogical practices permeate the entire school environment and are extremely important to achieve the objectives proposed by the teaching and learning process, they organize the work of teachers and help to enhance ... -
Novas masculinidades alternativas, reflexividade dialógica e transformação: a formação da masculinidade igualitária de educadores e sua ação transformadora no mundo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The present thesis describes a research that sought to identify how the process of constructing a new alternative masculinity occurs in teachers whose work is based on dialogic theories and scientific knowledge, and what ... -
Trança de gente: mulheres negras e relações intergeracionais na superação do racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)The thesis entitled “TRANCE OF PEOPLE: Black Women and intergenerational relations in overcoming racism” has the goal to investigate how intergenerational solidarity takes place in three families with different generations ... -
Pesquisas no campo da didática : subsídios ao ensino e à aprendizagem de conteúdos e desenvolvimento de habilidades e competências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Considering the Brazilian education's fragility, expressed in the low scores of students in national and international standardized tests, and considering the current context of the information society, in which mastering ... -
Violência contra mulheres nas universidades: contribuições da produção científica para sua superação (Scielo e Web of Science 2016 e 2017).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Gender violence is in every social structure, causing serious damage to the victim as well as to the people around. Statistics and studies show that the women are the main victims. More recently, research and reports have ... -
A aprendizagem da leitura: atuações educativas de êxito na educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)The mastery of reading is a fundamental competence for the development others academic and social education in the Information Society. National and international evaluations, in their scope, explain before-mentioned ... -
Análise de artigos brasileiros sobre indisciplina, violência e ato infracional na escola : base Scielo 1998-2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/06/2015)This work consists in a thesis and is intended to contribute to the educational system and the theoretical and practical advancement that interfaces between the two concepts, with support from the “dialogue” category. ... -
Coerência interna em pesquisas em Psicologia e contribuições à Educação : análise da produção no período de 2011-2015 no periódico Psicologia Escolar e Educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)Subjects in present information society are required to master school content, skills and competencies. Such mastering must be assured by the education centers, what configures the instrumental dimension of school education. ... -
Clube dos valentes: prevenção da violência e desenvolvimento de amizade na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)This doctoral thesis aims to understand what is the impact of preventive socialization on egalitarian models of masculinity, in opposition to violent actions, based on the dialogical practices of the “Clube de Valentes” ... -
A alfabetização é nossa! Contribuições da educação dialógica à alfabetização e ao letramento do campo: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2021)This paper presents a qualitative research in the field of Education, focusing on literacy skills in the modality of rural education, specifically that literacy, as a teaching and learning process, offered to students ... -
Clube de valentes: empoderamento de meninas por meio da educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)The object of research addressed in this dissertation is the educational action of the Brave Club and its contributions to the empowerment of girls. Valentes Club is an educational action that is part of the Dialogical ... -
Evidências científicas para a prevenção da violência de gênero contra meninas adolescentes e jovens mulheres
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)Gender-based violence (GBV) is a global public health problem that affects women of all nationalities, ages, social classes, cultural, ethnic and racial groups and at all educational levels. Studies have demonstrated the ... -
Violência baseada na expressão de gênero e de orientação sexual na Educação Física: professores e professoras como agentes de prevenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)School violence is a growing and multiple phenomenon that affects people's lives in different ways. Scientific production shows that the expression of gender and sexual orientation is related to the increased risk of being ...