Listar por asesor "9b19a10d-9ca0-467e-a997-52da6f293207"
Mostrando ítems 1-11 de 11
-
Entre imigrantes e nativos digitais : a percepção docente sobre as novas tecnologias da informação e comunicação (NTIC) e o ensino da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2015)This study aimed to understand facts arising from educational processes applied to the teaching of Physical Education at the level of Basic Education, established by agents of different generations and mediated by resources ... -
A interação entre gestão escolar e trabalho docente: impactos entre stakeholders e shareholders na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/08/2022)The present research aimed to study the effects of school management models in contemporary times and their influences on teaching work in public schools in the region of Araraquara. Our hypothesis resides in the idea that ... -
Intervenções de êxito no enfrentamento e prevenção do bullying envolvendo pessoas tímidas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/04/2022)The school routine can present cases of violence that possibly cause harm to students. One of these types of violence that can occur is bullying, which should not be confused or taken as a joke by the students. Having as ... -
A origem da violência nas aulas de educação física : a prática pedagógica do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2016)Violence is a historical and cultural phenomenon present in human social relations in all dimensions of society. The school is not immune to the influences of society and the violence invades the school environment ... -
As implicações das novas tecnologias nos processos de ensino e aprendizagem da dança na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/12/2018)This study aims to analyze, discuss and investigate the influences and implications of the new technologies in the teaching and learning of dance, materialized in pedagogical practices in Physical Education and, specifically, ... -
A constituição da identidade do diretor de escola de educação básica negro: articulações entre a identidade étnico-racial e a identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2019)This research is based on the study of a social phenomenon within the school that discusses, investigates and analyzes the relations between the identity trajectory of the black school principal, when in the process of ... -
Professor, intérprete e aluno surdo: uma relação além da comunicação nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2020)This research aims to investigate, discuss and analyze how a physical education teacher acts in theoretical and practical classes with deaf students, with and without an interpreter presence, based on the Theory of ... -
Busca de práticas pedagógicas de professores do ensino médio: racismo e intolerância na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/08/2021)This paper has the objective of looking into the development of pedagogical practices aimed at ethnic-racial education, racism overcoming and ethnic-racial differences valuing at school through documents and teachers’ ... -
Um olhar sobre as contribuições dos meios tecnológicos dentro do processo de gestão democrática e participativa na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2021)This study aimed to better understand the functioning of the schools surveyed regarding democratic and participatory management from the perspective of technological means as factors that can contribute to this process. ... -
A assembleia de classe como recurso didático para a construção da argumentação moral na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)This study arises from reflections on the educational phenomenon experienced in pedagogical practices about the difficulties that students have to debate, discuss and expose their opinions through arguments, since this ... -
Estudo de caso: o sindicato formando o professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/05/2020)This paper has, as goal, to analyze, discuss and investigate the contributions of the syndicate in the teachers’ political formation; it compounds the professional development of teachers from the Elementary Education, ...