• Condições de produção e legitimação da etnomatemática 

      Passos, Caroline Mendes dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)
      How to map the research in ethnomathematics in Brazil? This was the initial question and the starting point for the constitution of the present study. To study the conditions of production and legitimization of ethnomathematics ...
    • Práticas de objetivação e subjetivação docente: estratégias de saber-poder no contexto do Pibid 

      Martins, Waléria Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      This work aims to question teacher´s objectivation and subjectivation practices in the context of the Institutional Scholarship Program of Initiation to Teaching (Pibid). In the dissertations and thesis researched about ...
    • O PROFMAT e as relações distintivas no campo da matemática 

      Farias, José Vilani de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)
      Several national and international studies have addressed the teacher training model in the past decades. A large number of educators, including mathematics teachers, have focused on the theme of mathematics teacher training ...
    • A educação financeira no Brasil: gênese, instituições e produção de doxa 

      Fernandes, Luzia de Fatima Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)
      This research has as general objective to investigate institutions and it's beliefs about the implementation of the National Strategy of Financial Education (Enef) in Brazil, through studies of the didactic produced by the ...
    • Usos de portfólios em diferentes práticas: um olhar de uma educadora 

      Martins, Karinne de Pádua Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/08/2016)
      In this research we intend to analyze the meanings of the term “portfolio through the use of practices in which it is employed. The theoretical and methodological framework was based on aspects of Wittgenstein’s philosophy ...
    • Atividades acadêmico-científico-culturais nos cursos de licenciatura em matemática da UNESP: estratégia de disputa no campo 

      Rodrigues, Vânia Cristina da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)
      In the last decades, there were several national and international research on the teacher education model. Many educators, including mathematical educators, looked into the subject of the formation of the elementary school ...
    • Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024: cidadania no papel 

      Robazzini, Alexandre Toledo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      Citizenship, the central theme of this research, is a concept associated with life in society and, therefore, is shaped according to the needs of each age. In order to understand the concept of citizenship, in the field ...
    • História e cultura afro-brasileira e africana nos livros didáticos de matemática: um olhar a partir da hermenêutica da profundidade de Thompson 

      Roberto, Daniele Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2022)
      This study aims to present an analysis of the presence of Afro-Brazilian and African history and culture (HCAA- initials in portuguese) in mathematics textbooks for the final years of Elementary School, approved and ...
    • Joaquim Gomes de Souza e as disparidades no reconhecimento acadêmico no Brasil e na Europa 

      Coury, Aline Germano Fonseca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/11/2022)
      The history of mathematics in Brazil maintained an almost mythical image of Joaquim Gomes de Souza (1829-1864), a Brazilian mathematician who received his doctoral degree in Mathematics in 1848. Acclaimed and considered a ...
    • O recurso da demonstração em livros didáticos de diferentes níveis do ensino de matemática 

      Deus, Karine Angélica de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)
      This present research, of qualitative nature, was guided by the question: what characterizes and what are the functions of school demonstrations in different level textbooks for teaching mathematics? In order to answer ...
    • Frege e as Leis da Aritmética: do ideal de fundamentação ao paradoxo 

      Coury, Aline Germano Fonseca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/07/2015)
      Since the end of the nineteenth century and early twentieth century, some scholars such as Frege, Russell, Dedekind, Wittgenstein, among others, started to seek the foundations of the mathematics. Specifically, Frege ...
    • A OBMEP como estratégias de reprodução da matemática acadêmica 

      Moura, Jefferson Bento de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/04/2023)
      This research aimed to analyze the Brazilian Mathematical Olympiad for Public Schools (OBMEP) as a mechanism for legitimizing and reproducing Academic Mathematics. The following research question was focused: to what extent ...