Navegando por orientador "d0d4788c-13fc-495f-88f3-6db14403519d"
Itens para a visualização no momento 1-12 of 12
-
Formação de professores da educação infantil acerca dos mitos e concepções sobre o ensino da criança com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)In the face of all the deficits in communication, socialization and behaviors that may be present in a child with Autism Spectrum Disorder (ASD), teachers of the common class feel insecure about teaching this student, as ... -
Caracterização de professores de atendimento educacional especializado de uma rede municipal de ensino frente ao repertório inicial sobre recursos e sistemas de comunicação alternativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/06/2021)Alternative and Extended Communication (AEC) is an area dedicated to organizing resources and communication strategies that are essentials for non-oralized children or those with little functional speech, enabling broad ... -
Dispositivos computacionais e paralisia cerebral: uma revisão de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/07/2021)Introduction: Upon the advances on the use and development of technologies over the past decades, the access to the computer has been expanded and employed as a tool for literacy, socialization, leisure, communication, ... -
Os efeitos de ações formativas nas interações mediadas pela comunicação alternativa por alunos com Tea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/10/2021)Augmentative and Alternative Communication (AAC) aims to expand the communicative possibilities of people with complex communication needs, in which their abilities to dialogue and to make themselves understood are ... -
Benefícios e desafios da tutoria por pares para aluno com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)The search for teaching strategies that provide more learning and participation from the Special Education Target Audience (SETA) in the learning context is a challenge for teachers and schools. Among these possibilities, ... -
Avaliação funcional e de habilidades sociais de adolescentes com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)The demands on socio-cultural aspects are greater for adolescents with cerebral palsy, mainly due to the conditions that are imposed on the team itself. When analyzing the importance of Social Skills in the development of ... -
Covid 19: impactos na oportunidade de participação em lazer de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)In 2020, the World Health Organization declared that there was a pandemic due to the SARS-COV-2 virus, which caused social isolation, restricting people's access to community environments. In view of this, the importance ... -
Comunicação alternativa e ampliada e os caminhos para formação em terapia ocupacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 24/06/2020)The literature points out that difficulties in oral communication or the impossibility of performing it can cause occupational dysfunctions that hinder the activities of daily life. Meeting or minimizing this limitation ... -
Experiências formativas: caminhos percorridos na interface entre a terapia ocupacional e a comunicação alternativa e ampliada em contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/01/2021)The literature indicates that people with complex communication needs due to distinct health conditions, congenital or acquired, can benefit from Augmentative and Alternative Communication (AAC). Emphasizing the implementation ... -
Contribuições da terapia ocupacional para a introdução de recursos de comunicação alternativa no atendimento educacional especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 17/01/2021)Communication is one of the main resources responsible for the development of the individual, being the main way for sending and receiving messages, recording facts, expressing feelings, among others. Studies show that ... -
Recursos de tecnologia assistiva para avaliação de hipóteses de escrita de alunos com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/04/2021)The present work focuses on investigating the writing hypotheses of students with Cerebral Palsy who are in the process of literacy, seeking solutions through assistive technology (TA) resources. The objectives were to ... -
Impacto da tecnologia assistiva na infância e na adolescência na perspectiva dos pais: uma revisão sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/10/2021)Introduction: Alternative Communication devices and Assistive Technology are used in order to favor the occupations of children and teenagers, promoting their independence and autonomy in daily life. However, the way in ...