• Sinergismo entre química e matemática: ensino de planejamento fatorial nos cursos de graduação e pós-graduação em química da UFSCar 

      Pereira Filho, Edenir Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)
      The main idea of this dissertation is to highlight the synergism of two sciences: chemistry and mathematics. The first part of the text is dedicated to a chemometric tool known as Design of Experiments (DoE) applied to the ...
    • O Teorema de classificação de superfícies fechadas 

      Souza, Gustavo Luciano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/09/2022)
      In this work we will study some concepts of algebraic topology such as fundamental group and simplicial complexes, then we will present a proof of the closed surface classification theorem.
    • Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas 

      Silva, Davidson Moura Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/11/2015)
      This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ...
    • Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra 

      Cardoso, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/07/2016)
      The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ...
    • Uma demonstração do teorema fundamental da álgebra 

      Costa, Allan Inocêncio de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/10/2016)
      In this work we explain an elegant and accessible proof of the Fundamental Theorem of Algebra using the Lagrange Multipliers method. We believe this will be a valuable resource not only to Mathematics students, but also ...