Browsing by Title
Now showing items 15465-15484 of 18928
-
Os professores de matemática e a geometria: opiniões sobre a área e seu ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/05/2005)Based on the professional experience with the Geometry teaching and on the existing bibliography which is approaching the abandon of Geometry and its teaching, the possible causes of this abandon and the importance of ... -
Professores em formação: significados construídos no processo de interação em sala de aula de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/06/2013)According to Almeida Filho (2005), the classroom is not the most important part of the language teaching/learning process, but it is certainly the most significant one. Based on this assumption, the classroom turns up to ... -
Professores experientes de uma escola freinetiana: identidade, saberes e processos de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Considering the relationship, as a teacher and researcher, with aspects related to teacher education and Freinet Pedagogy, this research aims to understand the knowledge, the teaching learning processes and the constitution ... -
Professores iniciantes: como compreendem o seu trabalho?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/02/2014)This research aims to understand which the perceptions and senses attributed by beginner teachers developing their professional career in school organizations are. The research was conducted in Hortolândia city, in São ... -
Professores negros, experiências de discriminação, de racismo e pedagogias anti-racistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/05/2010)The presente work has a objective the a analysis by the memory and telling of personal and professional experiences of discriminations and racism lived by eight black teachers, for through them to understand the position ... -
Professores/as negros/as: trajetórias e tentativas de cooptação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)This research has as its general objective to analyze, from the perspective of historical material-ism, the possibilities and modes of co-optation of black teachers in the neoliberal capitalist system. The specific objectives ... -
Profissionais da mídia em São Paulo : um estudo sobre profissionalismo, diferença e gênero no jornalismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 20/05/2015)The aim of this study is to analyze how professionalism, difference, gender and generation in the journalism career are articulated, from the exam of the journalists’ discourses in the city of São Paulo. We use up the ... -
O profissional de saúde e o luto: reflexões a partir da trajetória acadêmica no curso de medicina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/11/2020)Death is considered a defeat or failure for many health professionals, particularly, for the doctor, and not as a natural fact arising from the history of every individual. Consequently, the relentless search for the ... -
Profissionalidade docente na educação do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)This thesis entitled "Professionalism in Teacher Rural Education analyzes the process of formation of the teaching profession of educators in the field of Breves riversidemultigrade classes on the island of Marajó, state ... -
A profissionalidade docente: vivências de professores do Instituto Federal do Acre - Campus Xapuri
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/04/2024)The present study aimed to investigate how teachers at the Federal Institute of Acre - Xapuri Campus understand teaching professionalism. The specific objectives were: to understand teachers' comprehension of teaching at ... -
A profissionalidade dos(as) diretores(as) escolares em tempos de Nova Gestão Pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2021)The objective of this research was to investigate the process of construction of the professionality of principal teacher facing the complexity of the school and the growing role of the so-called New Public Management ... -
Profissionalidade e profissionalização na coordenação pedagógica escolar: uma revisão sistemática de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2022)The experience as a school pedagogical coordinator raised some concerns about this role, her training, her specificity as a profession and the professional identity of this role. Faced with such questions, the objective ... -
Profissionalismo, gênero e subjetividades na justiça paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 16/04/2013)This research has as its objective, by the utilization of the concept of professionalism, the analysis of the impact of the growing female participation on juridical careers over subjectivities and identitary negotiations. ... -
Profissionalismo: percepção de estudantes do curso de medicina da Universidade Federal de Alagoas - Campus de Arapiraca
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 29/09/2023)The technological advances in science that occurred in the last century have improved the accuracy of diagnostics and treatment in health; on the other hand, it robotized the relationships between doctors and their patients. ... -
A profissionalização do docente masculino da Educação infantil: inserção, estabilidade e atravessamentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)The present research linked to the PPGEd of UFSCar - campus Sorocaba, developed with the support of NEPEN (Center for studies and research on educational narratives, training and teaching work), has as main objective: "To ... -
Profissionalização do jornalismo em Mossoró/RN : profissionalismo e poder local
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 09/03/2008) -
Profissionalização docente na educação infantil no município de São Carlos - SP: a sobreposição da lógica educacional à lógica assistencialista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 18/08/2022)The present study addresses organizational change with a focus on the transition from welfare to educational logic in early childhood schools in the city of São Carlos, using a survey on the training and specialization ... -
O PROFMAT e as relações distintivas no campo da matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)Several national and international studies have addressed the teacher training model in the past decades. A large number of educators, including mathematics teachers, have focused on the theme of mathematics teacher training ... -
O Programa "Minha Casa, Minha Vida" na política habitacional brasileira: continuidades, inovações e retrocessos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 04/04/2012)This research aims to analyze the National Housing Policy of the Lula government throught the program Minha Casa, Minha Vida (PMCMV). The analizes concentrates on the continuities, innovations or any setbacks presents ... -
O programa Acessa Escola e as influências da Indústria Cultural em tempos da cultura digital
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/12/2017)Public initiatives in the field of technological education in Brazil aim to minimize the problems related to digital exclusion through the mass distribution of computers to schools and the construction of collective internet ...