Listar por título
Mostrando ítems 7567-7586 de 18802
-
O ensino de propriedades periódicas através do lúdico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 13/12/2013)Due to the importance of using instructional resources in the classroom and of the understanding these are tools to support the teaching, the focus of this research was the creation and evaluation of a didactic game in ... -
O ensino de Química nas escolas públicas da Diretoria de Ensino de Votorantim (SP): um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 06/03/2015)The research aims to investigate the Chemistry teacher profile who works in state public schools in the Department of Education of Votorantim (SP). For that, it is intended to analyze the teacher‟s group profile who ... -
Ensino de química nos anos finais: relato de aplicação de uma sequência didática envolvendo o modelo de Schroedinger e a distribuição eletrônica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/01/2024)Chemistry teaching in the final years of elementary school is done within the science discipline. In the ninth year, according to the BNCC, students should learn about atomic models, emphasizing the evolution process of ... -
Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ... -
Ensino de química para alunos com deficiência visual: investigando a percepção de professores sobre o processo de conceitualização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/12/2018)This paper identifies the perceptions of chemistry teachers working in high school in regular classrooms and teachers in initial formation regarding the process of conceptualization in Chemistry by students with visual ... -
Ensino de química para pessoas com deficiência visual: um estudo por meio da revisão sistemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/01/2017)Education in Sciences is strongly influenced by the public policies and legislation in course. Among the challenges that the profession demands, is the paradigm of inclusive education, which is even greater when teaching ... -
Ensino de relações espaciais de direita e esquerda para indivíduos com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and intellectual disability may experience delays in psychomotor development and flaws in the structuring of the body schema, which subsidize the development of spatial orientation. ... -
Ensino de relações nome-objeto e aprendizagem de relações emergentes por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)The studies reported in this dissertation specifically addressed the population of toddlers, aged between 14 and 25 months age. The studies investigated the teaching of name-object relations in tasks of auditory-visual ... -
Ensino de relações numéricas com o uso de discriminações condicionais para crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/04/2016)The purposes of this research are evaluate the effectiveness of MTS computerized teaching tasks, and develop, apply and evaluate a Stimulus Equivalence Paradigm based curriculum to teach number concept. Studies that used ... -
Ensino de relações numéricas no sistema remoto para duas alunas com com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/04/2022)This study aimed to evaluate, through systematic replication, the use of teaching procedure in the acquisition of numerical relationships, based on the stimulus equivalence paradigm, in children with Down Syndrome, in ... -
Ensino de rítmica musical: analisando uma prática pedagógica bem sucedida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/11/2004)From different regards, the present study has the foremost aim of understanding the trajectory and pedagogical practice of a musical rhythm teacher, José Eduardo Gramani, so that the knowledge produced during the course ... -
O ensino de rítmica na banda municipal de Itirapina - SP: relato de experiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/09/2021)This Experience Report aims to present the process of involvement, assessment and decision-making, in a series of four classes, which address the practice of rhythmic reading, under the reference of names such as Émile ... -
O ensino de sistemas de equações do primeiro grau com duas incógnitas no oitavo ano do ensino fundamental através de situações-problema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)Working with resolution of situations-problem is of great importance on Mathematics Teaching-Learning process and on Teaching-Learning process of others disciplines, once the human being is all the time challenged to resolve ... -
O ensino de sistemas lineares baseado na teoria de resolução de problemas de Polya
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)he aim of this work is to analyze the teaching materials of Dante e Viana (2008) and Iezzi e Hazzan (2019), indicated for Basic Education by the National Textbook Program (PNLD), with the help of the filing methodology. ... -
O ensino de sociologia na educação básica: relatos de educadores da rede estadual de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2017)This research discusses the teaching of Sociology in basic education and the numerous challenges for the consolidation of the discipline in high school were addressed. This research encompasses the historic construction ... -
O ensino de transformações químicas em ambiente não-formal: ênfase na produção de açúcar e álcool
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)The contextualization in the teaching of chemistry is indispensable for the comprehension of the expressions of the concepts in the school with the daily life. The research carried out and evaluated the process of teaching ... -
Ensino de universitários para o uso de procedimentos computadorizados de matching-to-sample no ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2012)Stimulus equivalence research uses matching-to-sample (MTS) tasks to establish conditional stimulus relations. Using these tasks to teach language and academic repertoires, such as reading, in applied settings is a current ... -
O ensino de urgência e emergência no internato médico: memorial de formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/12/2021)Learning about urgencies and emergencies is of great importance for medical training, and it is possible to observe a progressive increase in emergency care in Brazil and the world. There are, however, some gaps in medical ... -
Ensino dialógico e cultura científica na educação infantil: inter-relações mediadas pela linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/09/2021)Starting from the premise of a necessary and urgent change of educational paradigm in the information society, this research seek to demonstrate another possibility of pedagogical practice and its approach with the scientific ... -
Ensino do direito do trabalho : - ensino positivado e sua perspectiva social -
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2007)