Browsing by Graduate program "Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE"
Now showing items 121-140 of 141
-
A assembleia de classe como recurso didático para a construção da argumentação moral na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)This study arises from reflections on the educational phenomenon experienced in pedagogical practices about the difficulties that students have to debate, discuss and expose their opinions through arguments, since this ... -
Pibid e saberes profissionais: uma análise desse paralelismo sob a ótica de professores em início de carreira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2021)The beginning of teaching reveals itself as a phase under construction, permeated by challenges, perspectives and knowledge mobilized by teachers from different sources (historicity, training, experience). It is a transitional ... -
Ensino de inglês para crianças em fase de alfabetização durante uma pandemia: desafios para a adaptação e elaboração de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/07/2021)The main objective of the research is to characterize a context of teaching English to children and discuss some aspects related to the planning, implementation and evaluation of activities during the COVID-19 pandemic. ... -
A formação continuada do diretor de escolas de educação infantil de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2022)The objective of this research was to analyze the Continuing Education of the Director in schools from 0 to 3 years old, for the process of strengthening the professionalization of teaching in Early Childhood Education, ... -
Produção de vídeos a partir das releitura dos clássicos literários como recurso de aprendizagem de língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/11/2020)This research aims to characterize the processes of reading and interpreting the work Auto da Barca do Inferno, by Gil Vicente for the 1st grade of the Chemistry Technician Integrated into High School of a State Technical ... -
Os saberes mobilizados pelos professores alfabetizadores no processo de aprendizagem dos alunos ingressos no Ensino Fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 11/11/2020)The present study aimed to analyze the knowledge of pedagogical practice that literacy teachers mobilize in the process of inserting students in elementary school I. As specific objectives the research sought: to understand ... -
A abordagem da interdisciplinaridade nos livros didáticos de ciências do PNLD 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/07/2021)The term interdisciplinarity is used in several contexts in our society, among these contexts, we have the area of education and teaching materials. In the educational context, we find the approach of interdisciplinarity ... -
A gallery walk na educação básica: um olhar para as produções científicas do período de 2010 a 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)The present research had as investigative scope an active teaching strategy called Gallery Walk when inserted in the teaching scope of Mathematics and Natural Sciences. Gallery Walk is similar to an art gallery, in ... -
Grupos operativos: a construção do conhecimento mediante uma relação dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)Comprehensive education in Brazil is a recent trend, a process that is under construction requiring adaptation of the educational system, especially in its methodological aspects, thus there are great gaps in the understanding ... -
Estudo de caso: o sindicato formando o professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/05/2020)This paper has, as goal, to analyze, discuss and investigate the contributions of the syndicate in the teachers’ political formation; it compounds the professional development of teachers from the Elementary Education, ... -
Desenvolvimento do sentido de número em crianças de 4 a 5 anos e 11 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)This study refers to a master's degree research, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), with the main objective of analyzing the interactions ... -
Fotografia e participação no cotidiano da educação infantil: um olhar para o protagonismo da criança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/01/2024)The need to reflect on how to improve teaching practice and face the challenges posed by children's in-person return to Early Childhood Education spaces after the covid-19 pandemic permeates this research. This is an ... -
Educação ambiental na formação do técnico em química a partir de um projeto interdisciplinar sobre resíduos sólidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/11/2021)The Brazilian legislation indicates that Environmental Education (EE) must be included in all levels and modalities of education, in order to contribute to forming conscientious citizens who help transform society-environment ... -
O Pnaic e as práticas pedagógicas de professoras alfabetizadoras: uma revisão bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 13/12/2023)This research conducted a bibliographic survey of Brazilian dissertations between 2018 and 2022 on the contributions and challenges of the National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) to the continued education ... -
Retorno presencial na pandemia da covid-19:ações das professoras alfabetizadoras e de políticas públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/01/2024)The novel coronavirus (COVID-19) pandemic has led to changes in the organization of life in society, and the school environment has been no different. Teaching had to adapt to the health limitations and during 2020 and ... -
Análise de indícios de alfabetização científica no desenvolvimento de projeto STEAM: olhando para as meninas na ciência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/05/2024)The increase in the number of women in the labor market has been a prevailing trend in Brazil in recent years. Nonetheless, the literature underscores the invisibility of women in science and their integration into the ... -
Formação continuada de professoras da educação infantil e tdics no contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/08/2024)This research advocates for the importance and necessity of integrating new technologies into the continuing education of early childhood teachers. The concern about this topic arose from the working conditions presented ... -
Práticas educativas de produção de textos escritos nos 4ºs e 5ºs anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2024)The present research aims to analyze educational practices used by teachers in the development of the production of written texts in the teaching of the Portuguese Language, specifically in the 4th and 5th years of Elementary ... -
Indicadores de Alfabetização Científica sobre o tema Evolução Biológica nas coleções de Ciências da Natureza do Ensino Médio aprovadas no PNDL/2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/01/2024)In this work we investigated the topic of biological evolution based on the theoretical framework of scientific literacy and scientific literacy indicators of scientific literacy, in the natural science collections approved ... -
A participação do Conselho de Escola na gestão escolar: a importância do diálogo na atuação dos conselheiros escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)Throughout history, the culture of a society is revealed through practices, values and symbolic systems that influence the manifestation of thought expressed through language. Based on this concept, this research has the ...