Browsing by Advisor "Cia, Fabiana"
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Desenvolvimento de crianças com Trissomia 21: relação com o suporte social e a satisfação parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)Biological and external factors influence child development. Trisomy 21 is the most common biological alteration in humans, characterized as a genetically determined condition. Its particular characteristics can compromise ... -
Comparação de características familiares de crianças público alvo da educação especial com diferentes faixas etárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)This study aimed to investigate the impact of family variables in the development cycle of a child PAEE over time. 45 fathers or mothers of special education target audience children participated in the survey, aged from ... -
Habilidades paternas, relacionamento conjugal e problemas de comportamento de crianças com e sem atraso no desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2013)Children who don t have a positive and loving relationship with his father or whose father uses strict disciplinary practices and are exposed to violence and / or marital problems, are at a high risk to develop problems ... -
Relação família e escola: programa para profissionais pré-escolares de alunos público alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/03/2015)Various studies show benefits of family-school relation on development and performance of students that are target audience of special education (TAEE) especially on early childhood education. However, they also show lack ... -
Variáveis familiares de crianças com deficiência e os tipos de escolarização inclusiva e segregada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)This study aimed to: (a) Describing and comparing the family-school relationship in the parents or guardians opinion for preschool children with disability, enrolled in regular schools, in special schools and, also, of ... -
Habilidades sociais parentais e infantis, problemas de comportamento em pré-escolares: avaliação de pais e professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)Whereas the primary socialization of children happens within the family, where parents provide arrangements of reinforcement contingencies or offer models of behavior, including expanding and improving social skills classes. ... -
Avaliação multidimensional de um programa de intervenção com mães de crianças com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)Involving families in intervention programs supports them and allows them to have autonomy to hire services while learning and strategizing the necessary requirements to claim their rights, as well as assist in the development ... -
Perspectiva materna sobre variáveis familiares e serviços oferecidos aos filhos com síndrome de Down e/ou autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/06/2020)This research was divided into two studies, the aims of these studies are: 1: (a) identifying and comparing the needs, the social support and the parent satisfaction of preschool children aged zero to six and elementary ... -
Suporte social e satisfação parental das mães e a relação com o desenvolvimento de crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2024)According to Urie Bronfenbrenner's Bioecological Perspective on Human Development, child development is influenced by biological characteristics and environmental experiences that the child undergoes, considering the ... -
Adaptação escolar de crianças com deficiência visual na educação infantil na perspectiva das famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 27/02/2024)Children Education is considered a fundamental stage for the integral development of children. In the process of entering school, they go through school adaptation, which is also experienced directly by families and ... -
Adaptação na educação infantil de crianças com transtorno do espectro autista: relatos das famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/01/2024)Early Childhood Education, the first stage of Basic Education, includes the dimensions of caring, educating and playing. This phase is responsible for the child's first contact with a new environment, routine and people, ... -
Desenvolvimento de crianças com transtorno do espectro autista por meio do inventário Portage Operacionalizado: opinião das mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/03/2023)It is believed that children with Autistic Spectrum Disorder (TEA) may experience developmental delays in different ways, and areas. Thus, the study was entitled the development of children with Autism Spectrum Disorder ... -
Habilidades sociais e habilidades sociais educativas de famílias de pessoas com deficiência e autismo: uma revisão de artigos científicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)This study conducts a literature review centered on the Bioecology of Human Development by Urie Bronfenbrenner, exploring research on educational social skills and social skills within families of children with disabilities. ...