Browsing by Advisor "Costa, Maria da Piedade Resende da"
Now showing items 1-20 of 32
-
A criança com cegueira congênita na escola: uma análise da mediação de conceitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/09/2010)Children grasp information through several senses: touch, sight, smell, taste, and kinesthetic, among them the vision can be considered one of the most important for the acquisition of rich information and less time as ... -
Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ... -
Inclusão de alunos com deficiência múltipla : análise de um programa de apoio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/11/2009)The aim of this research was to analyze the effectiveness of the implementation of a Program of Support for Inclusion of Multi Disabled Students using techniques such as MAP and PATH as facilitators. The techniques disclosed ... -
Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2008)Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ... -
Tutoria : estratégias de ensino para inclusão de alunos com deficiência em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2008)The movement of inclusion school increasingly are entering students with disabilities in regular schools and consequently the classes of Physical Education. This proposal, including school, has been shown in practice with ... -
Implementação e avaliação empírica de programas com duas crianças surdocegas, suas famílias e a professora.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2003)This paper had the objective of analyze intervention procedures with deafblind children, their families and their classroom teacher, based on the van Dijk co-active approach and on the socio-historical perspective. The ... -
Prevenção de deficiência: programa de formação para professores Kaingang na terra indígena Ivaí-Paraná
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010)Many health problems and deficiencies of Kaingang indigenous that in many cases are illness sequels, that are the results of occupation process of their lands, where they were obligated to agglomerate themselves in ... -
A Libras no ensino de leis de Newton em uma turma inclusiva de ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2013)In the process called inclusion the regular schools gradually receive students with special needs, among these students there are someone who have a hearing limitation, those students can be identified as students with ... -
Formação de pesquisadores na UFSCar e na área de Educação Especial: impacto do programa de iniciação científica do CNPq
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2007)ABSTRACT The investments in Science and Technology have improved the quality of life. Researches dealing with persons with special educational needs had extended the knowledge about this population group and had supported ... -
Aplicação e avaliação de um programa de orientação para professores de alunos surdos incluídos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2008)Currently the Federal Constitution guarantees to everyone to access to school, and then, people with deficiency have the same rights and freedoms than the others. We know that some types of deficiencies exist, however the ... -
Centro de Apoio Pedagógico : avaliação dos serviços CAP-MA para educação de pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)This study aims to analyze the impact of services developed by the Center for Educational Support Services for People with Visual Impairment of Maranhão (CAP-MA) in the period 2001 to 2008, based on documentary surveys, ... -
Da pedagogia do jogo ao voleibol sentado: possibilidades inclusivas na Educação Física Escolar; Inclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2011)Sport is one of the most developed contents in physical education classes in schools; nevertheless, it doesn‟t get the necessary pedagogical treatment for its better use as an educational instrument. In order to be ... -
Aquisição de conceitos psicomotores pelo aluno surdo: avaliação de um programa de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2008)Psycomotricity has presented relationship with several areas of learning. Starting from that, this study has three objectives: elaborate, implement and evaluate the effectiveness of a teaching program based on motor ... -
Terapia Assistida por Animais (TAA) e deficiência mental : análise do desenvolvimento psicomotor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/03/2009)Animal-assisted therapy (AAT) is used by health professionals to promote emotional, affectivity, cognitive, social and phisical development by animal-human interaction. AAT can use different animals and be indicated for ... -
A aceitação e o enfrentamento da cegueira na idade adulta.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2004)The goal of this study was to analyze the factors which influence the process of accepting and coping with blindness for those who have lost their eyesight through accident or disease in adulthood. Twenty individuals (14 ... -
O processo de inclusão: a formação do professor e sua expectativa quanto ao desempenho acadêmico do aluno surdo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/11/2004)The inclusive education is a practice of inclusion of all the pupils, independently of their handicapping conditions, in common classroom, in a way that learning of the academic content is important for them. Considering ... -
Estudo exploratório e descritivo sobre inclusão familiar de crianças com surdocegueira pré-linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/12/2009)Deafblindness is a single impairment that brings implications in the development of the person, and communication is the main issue as well as the fact that it is necessary a specific intervention so that the person with ... -
Análise de uma experiência de atitudes comunicativas entre mãe e adolescente surdocega: construção de significados compartilhados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/08/2007)The objective of this paper was to identify and analyze the communicative attitudes between a mother and her deafblind adolescent daughter, and also to contribute and promote the development of significant communication ... -
Reynel developmental language scales (RDLS) : um estudo longitudinal em crianças usuárias de implante coclear.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The objectives of this work were to analyze the language development of deaf children using a cochlear implant (CI) through a longitudinal study using the Reynell Developmental Language Scales (RDLS), to compare the ... -
Análise do ensino e da aprendizagem de crianças com surdez incluídas no ensino regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/02/2009)The inclusion provided access for people with special educational needs to regular education. Follow and analyze how it has been the inclusion of these children in regular schools is one way to contribute to the success ...