Browsing by Advisor "Oliveira, Rosa Maria Moraes Anunciato de"
Now showing items 1-17 of 17
-
Desenvolvimento profissional de uma professora alfabetizadora : a construção de práticas bem-sucedidas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)Faced with an educational overview that reveals, in many instances, school failure through poor outcomes related to public education, the present research seeks to enrich the analysis of elements related to the teaching ... -
A docência em uma escola do campo: narrativas de seus professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2009) -
Saberes mobilizados por um grupo de professoras diante do desafio de integrar a Literatura infantojuvenil e a Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2010)Starting from the point that the continual formation of teachers must give opportunities to reflect about its own practice, to live classroom experiences from the situations developed in the courses and gain access to a ... -
Contribuições do programa de mentoria do portal dos professores-UFSCar : auto-estudo de uma professora iniciante
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2008) -
Os caminhos da docência na era digital: a utilização da sala de informática em escolas de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/08/2008)In the present context, the continuous technological innovations and the emergence of new technologies allow the increase of the communication possibilities and the exchange of information and knowledge between people. In ... -
Aprendizagem da docência: um estudo com professores do curso pré-vestibular da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2005)This research is about an inquiry of the teachers learning process in the CPV (Curso Pré- Vestibular da Universidade Federal de São Carlos). It aims at analysis of the learning built by the teachers during their practices ... -
A leitura na escola : concepções de professores de diferentes disciplinas das séries finais do Ensino Fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2007)In the exercise of the teaching, teachers of the Final Series of the Fundamental Teaching have come across a significant amount of students that doesn't present necessary basic reading abilities for the learning of specific ... -
Diferentes aprendizagens na perspectiva de alunos de um Curso Pré-Vestibular Comunitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2009)The basis for this thesis is a research conducted at Prodam, a communal preparatory course for entrance exams of Brazilian Universities, in São Carlos-SP, Brazil. The research question in the students point of view, ... -
Contribuições da ACIEPE histórias infantis e matemática na perspectiva de egressas do curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2012)In the literature related to the area of teacher formation, currently recommends the formation of reflective practitioners and researchers of their own practice embedded in a social, historical and political context. ... -
Ensino fundamental de nove anos: a docência em escolas da rede municipal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2012)The research deals with the learning processes and the professional development of coordinators and teachers who work in the first year of elementary school considering the expansion of basic education to nine years. The ... -
A docência do professor formador de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2010)Access to teaching in higher education is sought by professionals from various fields, and many start and remain in the profession, without a specific initial training or continuing to exercise it. This reality is a challenge ... -
Narrativas autobiográficas de professores iniciantes no ensino superior: trajetórias formativas de docentes do curso de Letras-Inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2014)This work has as an object of study the academic process of teachers that are at the beginning of their careers starting from their oral and written autobiographical stories, motivated by the leading question: What experiences ... -
O uso pedagógico das tecnologias da informação e comunicação na formação de professores: uma experiência na licenciatura em matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/05/2015)There are several issues related to the pedagogical use of technologies for the construction of knowledge in the current Brazilian education system. Some pass through large and complex issues, such as the transmission of ... -
Programa de Inclusão Digital (PID) no ensino fundamental em São Carlos (SP): mudanças e permanências com a chegada dos netbooks
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2012) -
Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2014)The discussion about rural teachers is emergent in Brazil, and few studies on this topic are identified, specially when we focus on the beginning of the career and the learning of the teaching of rural teachers. Thus, this ... -
Professoras alfabetizadoras em início de carreira: narrativas e saberes em curso de formação continuada online
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)The early teaching career is a phase of professional development of great importance, since it is a moment in which the teacher will build some of its features, your professional identity and a unique style of teaching. ... -
Histórias infantis e matemática: a mobilização de recursos, a apropriação de conhecimentos e a receptividade de alunos de 4ª série do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/07/2008)Considering a teaching/learning environment where literature and mathematics were connected, this research tried to investigate the ways by which the students of a fourth grade elementary school class acquired the school ...