Browsing by Advisor "Passos, Cármen Lúcia Brancaglion"
Now showing items 1-17 of 17
-
Os saberes de professores que ensinam ciências nas séries iniciais - um estudo de caso.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/10/2005)The main objectives of this research are: a) to identify and to analyze the knowledge base utilized by science teachers in their daily practice in the first grades of fundamental school ; b) to identify the sources of ... -
Tarefas exploratório-investigativas para o ensino de álgebra na 6ª série do ensino fundamental : indícios de formação e desenvolvimento da linguagem e do pensamento algébricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2008)The following research, qualitative in nature, originated with the practice of teacher researcher, the challenges encountered in teaching algebra and studies undertaken in respect of investigations mathematical as a ... -
Formação inicial e base de conhecimento para o ensino de matemática na perspectiva de professores iniciantes da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)This research aimed to investigate the construction of the repertoire of knowledge for the initial teacher education degree in Mathematics from the perspective of mathematics teachers beginning their careers. Thus, the ... -
Da licenciatura ao início da docência: vivências de professores de matemática na utilização das tecnologias da informação e comunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2008)This research aims to investigate the contributions of UFSCar s Teaching License in Mathematics and the experiences of teachers at the beginning of their careers when introducing and using the Information and Communication ... -
Concepções manifestadas por professores de Matemática da escola pública sobre a utilização do computador na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/09/2006)The aim of this research is to contribute to a rethinking of teacher education initiatives, be it in initial development, be it in continuous teaching development, focusing not only on implementation of Communication ... -
Compartilhando conhecimentos no ensino de matemática nas séries iniciais: uma professora no contexto de tarefas investigativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)Interest and concern about mathematics teaching in early grades of elementary school were the driving force behind the making of this paper. The choice of investigative work as the main focus of the research reflects the ... -
Modelagem matemática nas atividades de estágio: saberes revelados por futuros professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2009)Based on the assumption that supervised internship is an important part of a teacher s education, this work sought to identify what are the possible relations/influences of mathematical modeling on the internship activities ... -
Uma investigação sobre a prática pedagógica: refletindo sobre a investigação nas aulas de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2008)This research, of qualitative approach, was done in State public schools and private ones of the city of Campinas SP. It is about a research of my own practice that seeks to comprehend the changes occurred in practice ... -
Processos formativos em matemática de alunas-professoras dos anos iniciais em um curso a distância de Pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2012)This research aimed to investigate the mathematics formative processes of Early Years students-teachers in an online Pedagogy course taking the following question into consideration: What formative processes are evidenced ... -
A exploração-investigação matemática: potencialidades na formação contínua de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/11/2011)This thesis work evaluated the formative potentialities in mathematical explorationinvestigation for the professionals teaching mathematics for children from six to eleven years old pre-school teachers, teachers of the ... -
Desenvolvimento profissional de formadores de professores de matemática que são Investigadores da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)This study aims to understand the experiences of the professional development of Mathematics teacher educators who are researchers of teaching. The term “Mathematics teacher educators” refers to Superior Education professionals ... -
O conhecimento matemático na educação infantil: o movimento de um grupo de professoras em processo de formação continuada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/12/2012)This research investigated what are the mathematical and methodological knowledge produced, recognized and redefined by teachers of childhood education, when they gather in a study group about mathematics education in ... -
O estágio na licenciatura em matemática : um espaço de formação compartilhada de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/05/2012)The main objective of this research was to analyze the potential of a work shared between current and future Mathematics teachers. The focus of this research is the learning of teaching, which is established by the relation ... -
O tutor virtual como formador: a matemática no curso de pedagogia a distância da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2013)The making of this paper was motivated by an interest in issues concerning the formation of (future) elementary math teachers through distance education and, in a more specific way, the role tutors play in this learning ... -
Resolução de problemas na formação continuada e em aulas de matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/03/2012)This text reports a descriptive and interpretative research that analyzed challenges, dilemmas, knowledge and learning that were present in the process of continuing professional education of a group of sixteen Early Years ... -
Investigando geometria: aprendizagens de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/09/2007)The present work begins from the teaching experience of its researcher and in studies which identify the absence of geometry teaching in the education of children and youngsters; it is also based on data indicating the ... -
Ouvir, contar, reviver e recontar: narrativas de/sobre educadores matemáticos que atuaram no Pacto Nacional Pela Alfabetização Na Idade Certa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/10/2021)I participated in the National Pact for Literacy in the Right Age from 2014 to 2017, which allowed me to follow different phases of this public policy: the mathematical literacy cycle in 2014, the discussion on interdisciplinary ...