Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO"
Now showing items 1-20 of 100
-
Alfabetização Científica em diálogo com Tertúlias Dialógicas Científicas: aproximações e conciliações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/07/2023)Scientific Literacy (SL) is a current paradigm for Science Education and recognizing that access to scientific knowledge is a necessity for all. Considering that the Scientific Dialogic Tertulia (SDT) is a successful ... -
Uma proposta didática para o ensino de áreas e volumes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/04/2023)This monograph discusses plane and spatial geometry in order to investigate the approach of the topics of areas and volumes in selected textbooks, as well as to study the theoretical prerequisites and the Cavalieri's ... -
A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ... -
Do racional ao irracional: um sequência didática para a construção do conjunto dos números reais no ensino básico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2023)Faced with the current scenario of education, where the teaching of mathematics takes place, each day more, in a mechanical way and far from critical thinking, the present work approaches a proposal for the use of the ... -
A química dos sabores: uma proposta contextualizada para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/03/2023)The present work dealt with the elaboration of a booklet on the subject chemistry of flavors to serve as material for scientific dissemination and also as complementary material for chemistry/science teachers to apply in ... -
Levantamento e análise de materiais didáticos voltados para o ensino de botânica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2023)There is a lack of interest from humans towards plants, and that phenomenon gets the name of Plant Blindness. This phenomenon describes how human beings fail to notice the plants that make up the environment, or who believe ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Reflexões sobre o ensino de botânica: desafios, dificuldades, importância e estratégias metodológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)This work is characterized as a bibliographic study on the teaching of botany in the Brazilian context. Searches were carried out on the Google Scholar and Scielo platforms, using the descriptors ‘’Botany teaching’’, ... -
Newton versus Leibniz: uma luz sobre a controvérsia intelectual na descoberta do cálculo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)The purpose of this dissertation is to conduct a bibliographical research on the life and works of two of the greatest mathematical scientists of the 17th century, Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. Although the ... -
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 09/09/2019)Since the 20th century, zoos have been shaping themselves around four pillars: conservation, research, education, and leisure. Linked to these pillars, environmental education is essential in both zoos and schools, as it ... -
Filo Arthropoda: abordagem do tema pelos livros didáticos das escolas públicas de Limeira, SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 11/12/2019)The Phylum Arthropoda constitutes a complex group of invertebrate animals with a wide distribution in environments worldwide, forming the animal kingdom's phylum with the highest number of representatives. In the teaching ... -
Análise do conteúdo sobre espécies invasoras nos materiais didáticos de ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/04/2023)Invasive species are a problem that has been considered the second biggest threat to the planet's biodiversity. As this problem is little known by the population in general, people may even be contributing to the spread ... -
A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ... -
Gênero como construção social: elementos constituintes para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 01/09/2023)Although gender is defined as a social construction, which reflects social markers, it is necessary to understand in more depth how this construction occurs in different cultures and historical contexts, especially in ... -
A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2005)Problem-based Learning or PBL, contrary to conventional instructional methods that place problems after concepts have been introduced, uses open-ended problems to initiate, focus and motivate the learning of theory. Besides ... -
Mosaico das mudanças climáticas: um jogo como recurso para o ensino sobre os impactos das mudanças climáticas no ambiente rural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/03/2023)The impacts of climate change affect the resilience of ecosystems and, consequently, the availability of ecosystem services that human beings benefit from for their well-being in different realities. These consequences are ... -
A física do esporte : o desenvolvimento e análise de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/04/2015)Potentially Significant Teaching Unit (UEPS), proposal to work the concepts of Mechanics, with high school students from public schools in the city of Orlândia - SP. With the main objective to promote meaningful learning ... -
A cartografia tátil na escola: outras perspectivas sobre o ensino de geografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 29/10/2021)Increasingly present in society, maps gain more prominence in everyday school life. But often, reading these materials is hampered by the high level of abstraction required due to the technical language used. Therefore, ... -
O uso de um jogo didático para o ensino do ciclo de vida das plantas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2023)The development of this monograph is based on the desire to build something meaningful to contribute with a more interesting, motivated, and interactive teaching strategies. In addition, it has as an attribute the production ... -
As tendências e perspectivas de ensino dos trabalhos sobre experimentação de física sobre o conteúdo de eletromagnetismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 09/08/2023)The present study refers to a bibliographical research with a qualitative approach on the potentialities of experimental activities for teaching Physics on the content of electromagnetism. We sought to analyze articles ...