• Dos detalhes ao manuseio: ensino de configuração eletrônica com o quadro de Bohr 

      Silva, Leandro Borges Matos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 20/06/2023)
      FROM DETAILS TO HANDLING: TEACHING ELETRONIC CONFIGURATION WITH THE BOHR MODEL. The trajectory of this research consists of revealing the details of concepts hidden in the structure of sensory material, the Bohr model. ...
    • Estudo das biomoléculas presentes nos alimentos: uma possibilidade para a aprendizagem das funções orgânicas 

      Vieira, Vilma Ferreira de Bello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 03/04/2023)
      STUDY OF BIOMOLECULES IN FOOD: A POSSIBILITY FOR LEARNING ORGANIC FUNCTIONS. Throughout my experience in the classroom, it has been a great challenge to teach organic functions to students of the Technical Course in Pharmacy. ...
    • Estudos do tratamento de águas residuárias do café usando coagulação e processos de oxidação avançada 

      Colpa, Poliana Coste e (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/10/2023)
      "STUDIES ON COFFEE WASTEWATER TREATMENT USING COAGULATION AND ADVANCED OXIDATION PROCESSES" Brazil leads global coffee production, accounting for more than one-third of the global production and playing a crucial role in ...
    • Ferramentas de ensino na conceituação da nanotecnologia na educação básica 

      Evangelista, Lucas Vairolette (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 19/09/2023)
      TEACHING TOOLS IN THE CONCEPT OF NANOTECHNOLOGY IN BASIC EDUCATION. Nanotechnology has a high impact on people's quality of life, being present in the development of clean energy, more efficient mobile devices, the ...
    • Desenvolvimento de métodos analíticos para determinação de constituintes inorgânicos em solventes industriais 

      Rodrigues, Sabrina Poliana de França (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 21/09/2023)
      Controlling the content of inorganic constituents in solvents from industrial processes is necessary to monitor the process and meet the final product forecast. In this way, the calcination and digestion procedure assisted ...
    • Estudos sobre a síntese de derivados do tipo benzoclorinas 

      Souza, Juliana Maria de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 18/02/2016)
      Herein, studies about the synthesis of new benzochlorin derivatives were carried out aiming at the preparation of compounds with special photophysical properties, such absorption bands between the visible and near ...
    • Métodos multimídias no ensino de conceitos de química 

      Priolli, Thais Moreno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 10/08/2015)
      Multimedia resources can aid in visualizing fundamentals aspects to the teaching chemistry, mainly, by the fact that there are some contents which are of difficult understanding by the students. In addition, those technological ...
    • Combinação de infravermelho próximo e ferramentas quimiométricas para análise de material desfibrado de cana-de-açúcar 

      Carvalho, Renato de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 29/01/2015)
      The Monsanto Company presents in one of its segments the development of varieties of sugacane which have high productivity. The productive capacity of these clones is measured using at lest six analytical parameters: ...
    • Um estudo de aspectos do sistema solo planta a partir de uma abordagem investigativa no ensino de química 

      Silva, Marta da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 28/09/2012)
      The school is the privileged place for the process to the teaching and learning of the Chemistry contents to happen in the significative way. In this process, is the basic that the student interest of these contents mediated ...
    • Alfabetização científica e tecnológica com professores do ensino fundamental 

      Miranda, Marcos Cesar Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      The Scientific and Technological Literacy (ACT) with Teachers of Elementary Education is a work that is being developed with the intention of guiding the teachers in their educative action with students, so that they ...
    • Desenvolvimento e validação de métodos para o controle analítico do anti-helmíntico ricobendazole® 

      Lima, Tiago do Couto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 16/12/2013)
      This study aims to develop and validate an analytical method for quantification of albendazole sulfoxide in Ricobendazole® product by high performance liquid chromatography (HPLC) ensuring product quality and consumer ...
    • Investigação da ação bactericida de produtos naturais sobre a bactéria Xylella fastidiosa 

      Silva, Danielle Fernandes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 26/08/2013)
      This work describes the study of natural compounds as potential bactericides for control of Xylella fastidiosa which causes the Citrus Variegated Chlorosis (CVC), a disease that causes large losses in brazilian citrus and ...
    • Vivenciar para apreender: o meio ambiente como contexto para o ensino de polímeros 

      Silva, Márcia Adriana da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 11/07/2014)
      Through the student‟s desinterest and the difficulties in the teaching-learning process of this science, where the teaching methodology employed traditionally is based on the traditional teaching model of ...
    • O ensino de propriedades periódicas através do lúdico 

      Zamboni, Geovana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 13/12/2013)
      Due to the importance of using instructional resources in the classroom and of the understanding these are tools to support the teaching, the focus of this research was the creation and evaluation of a didactic game in ...
    • Desenvolvimento e validação de métodos rápidos para analises de resíduos de fármacos e pesticidas em matrizes biológicas e vegetais por LC-MS/MS 

      Freitas, Diego Ruiz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 19/09/2014)
      The increased demand for chemical analysis and the growing concern with the environment implies in the urgency for more modern analytical methods of extraction and analysis to be developed and validated, seeking a significant ...
    • Textos da Revista Ciência Hoje como recurso didático : análise e possibilidades de uso no ensino médio de química 

      Cantanhede, Severina Coelho da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 25/05/2012)
      This research investigated the use of popular science texts (PST) related to chemistry published in magazine Ciência Hoje (sections O Leitor Pergunta and Mundo de Ciência) between 2004 and 2008 and analyzed a teaching ...
    • Cromatografia líquida bidimensional aplicada a senosídeos e na determinação simultânea de diclofenaco sódico, paracetamol e cafeína 

      Favarin, Fábio Henrique Pinheiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 25/10/2012)
      In this study are proposed analytical methods involving the two-dimensional liquid chromatography for drug analysis. The twodimensional liquid chromatography (LC × LC) provides an increase in peak separation ability as ...
    • Construção, aplicação e avaliação de um kit de experimentos para o ensino de eletrólitos 

      Rocha, Wilson Sergio de Araújo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 28/03/2014)
      The limited information on electrolytes in high-school textbooks, the reduced time of weekly chemistry classes, and the lack of a laboratory in some schools suggest the need for an adaptation, for the teaching of this ...
    • Desenvolvimento de método analítico por cromatografia líquida para determinação de impurezas no iodixanol 

      Rondon, Bruno Doratioto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 17/10/2013)
      This work describes for the first time an isocratic method in a single analytical run to quantify deacetyl iodixanol (iodixanol related compound C), iopentol (iodixanol related compound D) and cyclized iodixanol (iodixanol ...
    • Produção e análise de mídias sobre o tema aquecimento global para a divulgação e o ensino de química 

      Pianheri, Anieli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 08/11/2013)
      The scientific concepts learning process associated to currently and relevant themes provides a better understanding by the individual, and especially by the students whose knowledge is associated to school program. ...