Browsing by Subject "Child education"
Now showing items 1-20 of 40
-
Afeto na educação infantil: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The present undergraduate thesis aims to analyze and comprehend the impact of emotional education on the academic development of children in early childhood education. To carry out this work, bibliographic research was ... -
Linguagem corporal e expressividade: um olhar sensível para ‘crianças bem pequenas’ nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2023)When we turn our gaze to the beginning of human development, we are faced with a vast field of experiences and experiments of 'very young children' to discover the world and themselves. As the guiding thread of the entire ... -
A criança e o brincar: direitos e vivências na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/03/2023)The main focus of this study is to understand how children play at daycare centers. The research sought to observe how children play individually, in pairs or in groups, as well as the materials available for play. The ... -
Ensino colaborativo na educação infantil para favorecer o desenvolvimento da criança com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)School inclusion is not represented only by the registration of intellectual disabled children, but their stay and ensuring an effective education that should happen from kindergarten. Considering this need, the research ... -
Experiências de infâncias com produções de culturas no Ilê Axé Omo Oxé Ibá Latam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2016)This thesis entitled "Childhoods experiences with Crop Yields in Ile Axe Omo Ibá Latam", sought to bring insights grounded in a cognitive justice perspective, recognizing children as crop producers in their social practices ... -
Interação professor-bebê em creches inclusivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/12/2004)The grouth on the importance of the Child Education, since its insertion into the Brazilian Constitution of 1988, brings an increase in the demand for this service and the fight for an inclusive education for young children. ... -
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)This course conclusion work aims to identify and understand the contributions of the bebeteca to reading and literary literacy in the development of babies in daycare centers. This is a bibliographical and documentary ... -
Aspectos históricos da creche pública em Sorocaba a partir das memórias de seus protagonistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/11/2017)This paper rescues the historical context of the beginning of child care in Sorocaba and analyzes the process of institutionalization of day care. The research, in its methodological organization, is qualitative and ... -
O Projeto “Creche & Vida”: História do atendimento a bebês e crianças pequenas na Educação Infantil pública de Sorocaba, SP. (1989 a 1992)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation recovers the historical context of care for babies and young children after the Federal Constitution of 1988, in Sorocaba, São Paulo, Brazil, and analyzes the “Creche & Vida” project. The objective is to ... -
Linguagem escrita da Educação Infantil ao 1º ano do Ensino Fundamental: análise da transição segundo as professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The child establishes relationships with other human beings and with the environment from birth and expands their communication through different types of languages. Supported by the contributions of the Historical-Cultural ... -
A leitura e escrita no contexto da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/03/2022)This bibliographic work aims to survey the relationship between teaching and pedagogical practice and the formation of reading and writing habits from Early Childhood Education, analyzing the work carried out before and ... -
Revisão bibliográfica acerca do trabalho pedagógico com o primeiro ano de vida dentro de berçários: uma comparação entre bases nacionais e internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/04/2022)This article was produced for the completion of the first author's course conclusion work, whose objective was to compare two bibliographic reviews about the pedagogical work with the first year of life, both being Scientific ... -
Promocão do letramento emergente de crianças com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)The literature highlights the importance of Emerging Literacy and the development of knowledge about writing and its functions acquired by children in the period of early childhood education for success in literacy. The ... -
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/11/2021)The present work has as general objective to present the separation of childhood as an important instrument in the promotion of school practices that address the child-nature relationship in early childhood education. The ... -
As políticas públicas municipais para a educação de crianças de zero a três anos na cidade de São Carlos: um estudo sobre o período de 1977 a 2006, a partir das falas de agentes do Estado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/11/2007)This work discourses on the municipal public politics for the education of children from zero to three years in the city of São Carlos, configuring itself as a study on the period of 1977 to 2006, carried out through the ... -
Habilidades sociais educativas de professores de pré-escolares com desenvolvimento típico, problemas de comportamento e deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)Each stage of development, added to the specific characteristics of the students, may require a different management by the teacher in terms of educative social skills. Thus, this study aimed to: characterize the educative ... -
Ensino itinerante na educação infantil : investigando as práticas docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)The general objective of the research was to investigate with teachers who work in itinerant teaching as teaching practices are given in relation to children with Down syndrome. The specific objectives proposed were: (i) ... -
De tocaia na infância: uma análise da proposta pedagógica da escola Toca do Futuro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)The present dissertation work aims to analyze aspects of the pedagogical proposal of the Toca do Futuro, school of application of the Toca Institute. Toca Institute is a non-profit organization that develops actions and ... -
O Ages and Stages Questionnaires Brasil (ASQ-BR) no monitoramento do desenvolvimento de crianças de 5 a 50 meses de idade que frequentam centros de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 15/02/2018)It is well known that early childhood care is crucial to the development of the child. Thus, the demand for quality public services is made factual, considerably increasing the diligence for day-care centers and pre-schools. ... -
Formação continuada em Matemática para o pedagogo atuante no interior do Estado de São Paulo: sentidos explicitados por professores da Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The purpose of this research is to understand and analyze the meanings explained in relation to the Mathematics training courses held in 2016 by the pedagogical teachers working in Child Education located in a city in the ...