Browsing by Subject "Educação Especial"
Now showing items 1-20 of 124
-
A Educação Especial na rede municipal de ensino de Indaiatuba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/08/2023)The present research project aims to understand the organization of Special Education in the municipal education network in the city of Indaiatuba/SP, as well as to carry out a survey of the target audience of Special ... -
Retrato da alfabetização de alunos com síndrome de Down e deficiência intelectual: análise bibliográfica (2010-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/03/2023)This study presents as an object of investigation the literacy of students with Down syndrome and intellectual disabilities. The objective is to characterize and analyze aspects of the production of knowledge about the ... -
Percurso cronológico dos registros visuais e táteis para o auxílio da comunidade surdocega: um recorte do período 2012-2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)Social interactions are key elements for the development and formation of societies. The networks of relationships provided by them happen through communicative phenomena that involve, above all, language. These resources ... -
Caminhos e possibilidades para a alfabetização de pessoas com surdocegueira congênita: a importância da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2023)The literacy of congenital Deafblind person is a little addressed topic that is little addressed nationally and internationally. This research intends to present paths and possibilities for the literacy of congenital ... -
Qualificação de Instrumentos para Análise da Política de Inclusão Escolar na Ótica de Professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The National School Inclusion Policy from the Perspective of Inclusive Education guarantees the teaching of the target audience of Special Education (PAEE) in common class schools and its execution in conjunction with other ... -
Formação e atuação de professores de surdos no Ensino Fundamental I em escolas municipais de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/09/2023)The present research aims to investigate the professional development and performance of teachers in regular classrooms working with deaf students in the public elementary schools of Sorocaba County. The specific objectives ... -
A inclusão escolar pelo olhar de participantes da ReAD: narrativas de professoras e licenciandas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)Nowadays, school inclusion represents a significant advance for Brazil, the result of efforts and important achievements not only in the educational context but also in social, political, and cultural. The outlined master's ... -
A atuação de uma equipe multiprofissional no apoio à educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The search for an educational inclusive system has driven the discovery of ways and practices that concretize the ideal of access equality, abidance and learning to all students that present special educational needs inside ... -
Famílias de crianças autistas : compreendendo a participação e os desafios por meio do olhar paterno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The changes that occurred with the paternal role over the years have a more involved parent affectively participating, whenever possible, everything that goes around your child.Such changes in parenting are changes ... -
Risco de abuso sexual em pessoas com deficiência intelectual e contexto familiar sobre sexualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)Although sexuality is a natural behavior when associated to people with intellectual disabilities, there are beliefs and myths on the subject, especially in the family, primarily responsible for the teaching of sex and ... -
Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ... -
Alunos com deficiência visual e suas relações interpessoais no processo de inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)It is denominated Visual Impairment (VI) the spectrum that goes from blindness to low vision. In low vision, there is an alteration of the functional capacity due to factors like significant lowered visual acuity, important ... -
Alunos dotados e talentosos : estarão eles em minha sala de aula?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/12/2015)Inclusive education allows the presence in the mainstream classroom students with disabilities, disorders and giftedness and talent. For the gifted and talented students are subjects of the educational process, it is ... -
A atuação da equipe multiprofissional dos Institutos Federais com os estudantes público-alvo da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)The diversity of professionals in the Federal Institutes (IFs) enables the composition of multiprofessional teams (EMPs) as a service to support the inclusion of Special Education students (Paee) in these institutions. ... -
Uso da música para alunos com Transtorno do Espectro do Autismo na sala de recursos multifuncionais: revisão narrativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/09/2022)This study had as its principle the bibliographic review of works related to the use of music for people diagnosed with Autism Spectrum Disorder, by teachers in the multifunctional resource room. Thus, we sought to analyze ... -
Espaço formativo partilhado entre professores e intérpretes educacionais no contexto da Educação Inclusiva Bilíngue de surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2021)In the daily routine of the regular classroom, teachers and educational interpreters need to organize specific aspects and solve demands related to the teaching of deaf students. Although they work together, these professionals ... -
Percepções de uma estudante surda sobre suas vivências no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)The aim of this study is to analyze, together with a deaf student who has completed high school, their perceptions regarding accessibility in this educational stage. In light of the bilingual educational proposals outlined ... -
Prevenindo fracasso escolar: comparando o autoconceito e desempenho acadêmico de filhos de mães que trabalham fora e donas de casa.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2005)Researchers in the area of special education have shown that various factors outside the school system can lead children to develop learning problems. Poor quality family relationships, for example, can interfere with ... -
Língua brasileira de sinais na formação do profissional da saúde: a equipe de enfermagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2020)The present research is based on two aspects, which are: first, the incipience of investigations and research on the causes of the difficulties of the Deaf to access health services and second, the influence of academic ... -
Papéis dos profissionais da rede de apoio à inclusão escolar na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/04/2021)Beyond the entry, it is also necessary to ensure the permanence, participation, and learning of students from the Target Public of Special Education (TPSE) in all levels, steps, and modalities of teaching. For this, the ...