Browsing by Subject "Linguística aplicada"
Now showing items 1-16 of 16
-
“É possível aprender inglês tendo aula duas vezes por semana?”: um estudo bibliográfico sobre competências e estratégias do aprendiz de línguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Studies on the communicative approach in the area of language teaching and learning (HYMES, 1972; ALMEIDA FILHO, 1993) redefined the role of teachers and students, characterizing the latter as a protagonist in the learning ... -
Perspectivas (inter)culturais em séries didáticas de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 07/12/2009)Among several perspectives of thinking about culture in the area of Portuguese as foreign language teaching, the notion of interculturality notion has been established as an approach which concerns the relationship between ... -
O uso do hipertexto na aula de língua inglesa: promovendo o desenvolvimento da oralidade por meio de novas práticas de linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/03/2012)This research aims at investigating the use of hypertext in the English Language classroom. The central argument of the study is to promote the development of the oral language through new language practices, because with ... -
O silêncio dos aprendizes: um estudo sobre o "período silencioso prolongado" de aprendizes de língua estrangeira (inglês)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 19/10/2010)The aim of this work was to investigate factors that could be related to the silence (in the classroom) of students of English as a foreign language at advanced levels of study, a phenomenon that we will call prolonged ... -
Estereótipos culturais em estágios avançados de aprendizado de inglês como língua estrangeira e seus desdobramentos para ensino e uso do idioma
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/02/2011)This Master Degree‟s research consists of an ethnographic investigation which is concerned with the study of issues related to interaction in a foreign language (FL), focusing on cultural differences and cultural ... -
Aprender LE com planejamento e material comunicativos temáticos para desenvolver competência comunicativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/07/2011)This qualitative, ethnographic-interpretative research aimed at analyzing the development of communicative competence of English Language undergraduate students of a private college in the center-western region of the state ... -
Significado social e sentido pessoal da atividade docente do professor de inglês da escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/04/2009)This research aims to investigate the social meaning of the public school English teacher s work and the personal sense he/she attributes to his/her teaching activity. To achieve this objective we used as theoretical basis ... -
O ensino comunicativo de português língua estrangeira em contexto especifico: uma reflexão sobre a sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/08/2011)A lot have been said about the communicative approach of language as principles to a language teaching that involves the intercultural aspect of the language. The arrival of the communicative approach is related to the ... -
Letramento e identidade: a apropriação de gêneros argumentativos na escola com a mediação do livro didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2009)Our research proposal has as its main issue the identity transformation of the student from the appropriation of certain kinds of speech in school. According to Meurer (2005), is through the genres that the subject establishes ... -
Investigação de estratégias de seleção de conteúdo baseadas na UNL (Universal Networking Language)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 03/03/2015)The field of Natural Language Processing (NLP) has witnessed increased attention to Multilingual Multidocument Summarization (MMS), whose goal is to process a cluster of source documents in more than one language and ... -
Escrita acadêmica e identidade: o processo de apropriação de gêneros acadêmicos por graduandos indígenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/02/2014)Due to the challenges faced by the indigenous graduates when entering the university, taking the academic writing in general into consideration, this study aims to investigate how the process of appropriation of academic ... -
Representações de professores em formação em relação à internet no ensino de português para estrangeiros em contexto de imersão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2012)Com este estúdio, exploratório, de naturaleza cualitativa y etnográfica, inscripto en el área de la Linguística Aplicada, objetivamos (re)conocer las representaciones de profesores sobre la utilización de internet para la ... -
O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/06/2012)This Master research focuses the use of samba as a means of working culture in Portuguese as a Foreign Language class. For this, we conducted a content-based course about samba for Spanish speakers to analyze how the samba ... -
Análise das reflexões estabelecidas por pesquisadores entre conhecimento de língua inglesa e desempenho acadêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2013)This study aims at identifying and discussing needs and interests of researchers of a public university in regard to learning or improving their knowledge of English for academic purposes. As a theoretical foundation, we ... -
O planejamento da disciplina de língua inglesa da terceira série do ensino médio e suas relações com a proposta curricular do estado de São Paulo e o currículo de Língua Estrangeira Moderna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/05/2012)In this bibliographic and documental research, our aim is to investigate what kind of relationship may be established between the current Curricular Proposal (CP) of the State of São Paulo, the Modern Foreign Language ... -
Relação entre dois livros didáticos e os documentos oficiais de língua inglesa na rede pública : o que a análise de abordagem revela?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/03/2013)Our purpose in this qualitative-interpretative documental research is to investigate the relation that can be established between the underlying approach of two English language teaching coursebooks used in São Paulo State´s ...