• O estreitar de laços musicais através da Física 

      Oliveira, Leonardo Silva de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 03/03/2023)
      Motivated by the lack of musical activities in classroom and by the lack of interest in teaching physics mechanically static, aims to stimulate the musical sensitivity in side school outlook, using physical explanations ...
    • A interdisciplinaridade entre as disciplinas de física e matemática 

      Ricardo, Marcos Antônio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/02/2022)
      The objective of the work was to analyze how the interdisciplinarity between the disciplines of Physics and Mathematics can help in the resolution of activities with students of the 9th year of Elementary School. Regarding ...
    • Leibniz contra o vazio: a relação entre a teoria das substâncias e o conceito de espaço 

      Sita, Patrícia Coradim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 19/08/2010)
      In order to understand the concepts of space and matter in the physics of Leibniz we should consider the metaphysical concept of substance. Such is the fundamental hypothesis of our inquiry. The problem is to conciliate ...
    • Desenvolvimento de projetos sobre meio ambiente para o ensino-aprendizagem de conceitos físicos 

      Gouveia, Riama Coelho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/03/2011)
      The environment is a complex issue that involves knowledge of several areas of science. Environmental problems are becoming increasingly important for peaple around de world, both in direct confrontation of pollution or ...
    • Quantum memory based on electromagnetically induced transparency in optical cavities 

      Oliveira, Rommel Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Física - PPGF, , 16/04/2015)
    • Abordagem de conceitos sobre eletrostática no ensino médio através de uma oficina de ensino de Física 

      Silva, Carlos Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/09/2019)
      A Physics workshop is a hands-on activity that can be used in the classroom or in the counter-time to increase student motivation in introductory physics courses at any level. In addition to helping students acquire a good ...
    • O uso da rede social de aprendizagem Edmodo como auxílio no processo de ensino-aprendizagem 

      Trova, Nilson Francischini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/04/2014)
      The use of computers and the Internet has become necessary in all sectors of society, including the education sector. The Internet has changed our ways of teaching and learning, accessing information and communicating. In ...
    • A Dança e as Leis do Movimento: uma proposta para o ensino de Física 

      Pantano Filho, Rubens (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus Sorocaba, 23/04/2024)
      In the context of reflections on the teaching of Physics in High School (HS), this dissertation contemplates an educational product that consists of a set of proposals for teaching concepts related to basic Mechanics and ...