Listar por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO::PROCESSOS PERCEPTUAIS E COGNITIVOS; DESENVOLVIMENTO"
Mostrando ítems 1-20 de 21
-
Explorando o outro lado: percepção paterna de práticas parentais positivas e negativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)Research on parenting styles demonstrates that parents who are communicative and affectionate in their interactions with their children and who, at the same time, set clear and consistent boundaries, promote a favorable ... -
Transferência de alunos com deficiência intelectual das escolas especiais às escolas comuns sob diferentes perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)In the Brazilian educational contexto, the legislation guarantees the right to education of students target of Special Education (STSE) in common classes of regular schools. The enrollment of these students in public schools ... -
Fatores sócio-familiares associados ao reconhecimento de expressões faciais das emoções em idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/10/2021)Facial expressions are an important source of communication, both for transmission and recognition of the emotional state of the person who communicates. Demographic factors such as gender, age, and education may be related ... -
Efeitos das variáveis gênero e sotaque do informante na confiança seletiva de pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/09/2023)Children and adults learn new information in different ways: through direct experience and the testimony of people around them. It is therefore necessary for children to select who, among these people, is trustworthy. ... -
As aparências enganam?: O papel da vestimenta de informantes na confiança seletiva de crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/09/2023)Children learn about the world, to a great extent, from the testimony of others, but they can be true or false. Recent studies have shown that even preschool aged children prefer to learn from informants who have proved ... -
Qual é o tempo certo? O uso de telas em crianças escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/09/2023)Recent research has shown changes in children’s screen time during the COVID-19 pandemic, and how it can potentially affect child development. It is important, however, to better understand parents' perspective on these ... -
Promessa é dívida: Efeitos da inconsistência de informantes na confiança seletiva de crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/09/2022)Recent studies investigated the development of selective trust or the ability to discriminate good and bad informants in new learning situations. One question, however, remains little explored: can these judgements be also ... -
A atuação de psicólogos escolares diante da pandemia do COVID-19: um estudo intercultural entre Brasil e Estados Unidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/05/2022)This study aimed to analyze the impacts of the pandemic on the work of school psychologists in the American and Brazilian contexts. In addition, we analyzed the differences and similarities described by the professionals ... -
Um estudo correlacional entre habilidades sociais, suporte social e qualidade de vida de cuidadores familiares de idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2018)The demand for care of elderly family has increased exponentially in Brazil, while the availability of family support tends to be increasingly restricted. Thus, many caregivers of elderly people report intense difficulties ... -
Desenvolvimento de manual instrucional para ensinar conceitos de igual e diferente através de Matching-to-Sample (MTS) em crianças público-alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The education of the TEA individual is a delicate area that demands a lot of care, but if there is commitment, this individual can develop his skills, essential for satisfactory social and school inclusion. Some teaching ... -
Desempenho cognitivo e reconhecimento de expressões faciais das emoções com estímulos estáticos e dinâmicos em idosos com e sem depressão maior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)Background: Depression in late life is associated with worse prognosis, a more chronic course and a higher rate of relapse compared to younger patients, and cognitive impairment, involving domains such as memory, attention ... -
Extração de palavras e mapeamento com estímulos visuais ao longo de tentativas ambíguas em paralelo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/03/2020)Learning an oral language presents several challenges, two of which are: extracting words from continuous speech and mapping them to referents. Statistical cues (e.g., prosody, phonotactical probability) are an important ... -
Avaliação de repertórios matemáticos básicos de indivíduos com síndrome de Williams
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/07/2019)Williams syndrome is a genetic disorder marked by the deletion of approximately 25 genes on chromosome 7q11.23. In addition to typical facial features, Williams's syndrome is marked by an asymmetric cognitive profile in ... -
Os efeitos do gênero e do histórico de Informantes na confiança seletiva de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/04/2019)Although children use other people’s testimony to learn, recent evidence suggests they do it in a critical manner, trusting their informants selectively. The present study investigated which criterion was privileged by ... -
Efeitos do ensino do responder relacional dêitico sobre o desempenho de crianças pré-escolares em tarefas de teoria da mente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)Theory of Mind is the ability to attribute mental states to self and other individuals which, in turn, allows one to predict human behavior. Researchers who base their work on Relational Framing Theory claim that Perspective ... -
Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ... -
Metamemória e Doença de Alzheimer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Alzheimer's Disease is a degenerative disease that mainly affects the cognitive function of memory and because many of the patients are unaware of their own difficulties, their ability to properly judge their mnemonic ... -
O responder por exclusão em bebês nascidos pré-termo e baixo peso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)The responding by exclusion is defined as the immediate choice of an unknown comparison stimulus (figure or object) in front of a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which ... -
A relação entre a inteligência emocional e a autoestima em adultos pela abordagem dos multimétodos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/02/2024)Emotional Intelligence (EI) concerns the ability to consider, use, understand and manage one's own emotions and those of others. Studies related to EI and several variables, one of which, still not very scientific, is the ... -
Para além da tela: o efeito de diferentes interfaces gráficas de jogos educacionais no desempenho de estudantes com e sem autismo em atividades matemáticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)The difficulties faced by Brazilian students in teaching mathematics and the growing number of people with ASD included in mainstream schools have led to the adoption of digital educational games (DEGs) as teaching resources ...