Listar por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM::APRENDIZAGEM E DESEMPENHO ACADEMICOS"
Mostrando ítems 1-14 de 14
-
Assessoria virtual para promoção de desenvolvimento socioemocional: avaliação de um programa para professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/05/2023)The teacher is a fundamental figure in the learning process of social skills in the School context, in articulation with academic learning. This articulation involves teaching strategies that require, in addition to ... -
Criatividade e metacognição: desenvolvendo e avaliando um programa de estímulo na pós-graduação a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/08/2023)The main objective of this study was to develop a program to stimulate creative and metacognitive skills in graduate students in distance education, evaluating its feasibility and quantitative and qualitative effects. The ... -
Ansiedade, depressão, estresse e satisfação com as vivências acadêmicas de estudantes de graduação em Gerontologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gerontologia - PPGGero, Câmpus São Carlos, 03/12/2021)The increase in the number of older adults in the population brings the need for trained professionals to deal with the demands of aging in biopsychosocial aspects. Given this, the Gerontologist emerges, a new profession ... -
Trabalho acadêmico e saúde de estudantes de pós-graduação diante dos cortes de financiamento à pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/10/2022)Considering the gradual reduction in the promotion of Science and Technology (S&T) in recent years, and paying attention to the situations in which postgraduate researchers find themselves, the general objective of the ... -
Formação de professores e educação de pessoas com deficiência: concepções de docentes formadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/04/2022)The development of human resources, specifically the training of secondary teachers, is considered one of the pillars of the inclusive education of disabled students. However, it has been suggested that the undergraduate ... -
Habilidades sociais educativas de docentes universitários na avaliação de alunos: validação de um instrumento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/04/2019)The present study had as objectives to examine: (a) evidence of validity of the Inventory of Educational Social Skills of the University Professor – Student Version (IESS-UPStudent) based on the internal structure and ... -
Literatura infantil como recurso para promoção de habilidades sociais na prática de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The childhood is a critical period for social skills learning. In the Early Childhood Education it is important to provide effective and viable resources and strategies for interpersonal development. An alternative is the ... -
Currículo formal e informal e situações interpessoais como condições que afetam a autoavaliação sobre habilidades sociais e competência social de estudantes de Psicologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The interest in researching the variables of Psychology courses is justified by the number of higher education courses registered in Brazil, responsible for more than 300 thousand psychologists currently active. Of these ... -
Estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) na escola: desafios para a ação educativa compartilhada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/09/2018)The entrance of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school is relatively recent and causes challenges, uncertainties and doubts in educators. The portion of students with ASD who choose the regular ... -
Habilidades sociais educativas do professor e sua relação com a avaliação de alunos que sofrem, praticam e testemunham o bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)Bullying represents a social and public health problem, which requires the development of strategies for remedial and preventive intervention of the phenomenon in schools. Since in Brazil bullying occurs more frequently ... -
Efeito da exigência de respostas ecoicas durante o ensino de discriminação auditivo-visual na emergência de tatos em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/04/2021)Many studies have been developing procedures to teach verbal repertoires to children diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). The purpose of this study was to evaluate the efficacy of a auditory visual discrimination ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Repertório ocupacional de crianças de 4 a 6 anos com atraso no desenvolvimento motor, da linguagem e na habilidade pessoal-social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 04/02/2020)Child development is understood through the acquisition and improvement of various skills that will enable children to perform the typical occupations and activities of this life cycle. If the children have difficulties ... -
Desenvolvimento e avaliação inicial de um jogo educativo para avaliação de comportamentos pré-aritméticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)Some difficulties faced by Brazilian students in Mathematics may reflect insufficient learning from the first years of schooling. Assessment instruments developed systematically and thoroughly can contribute to the mapping ...