Listar por tema "Educação Básica"
Mostrando ítems 1-12 de 12
-
Relações entre a Resolução de Problemas, Educação Financeira e Matemática Financeira: uma revisão sistemática em pesquisas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/07/2023)This research aims to establish relationships between Problem Solving, Financial Mathematics and Financial Education. To fulfill this purpose, we chose to use two databases, the Coordination for the Improvement of Higher ... -
PCROM: um guia para pensamento computacional como ferramenta de auxílio para resolução de questões de Olimpíadas de Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC-So, Câmpus Sorocaba, 12/09/2023)A skill that is becoming increasingly relevant in today’s society, with technological advances and the increasing digitalization of several areas is Computational Thinking, which has been considered a fundamental skill ... -
Onde está a Botânica na alimentação? Uma sequência didática como estratégia de mitigação da Impercepção Botânica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/02/2024)The main objective of this study was to investigate how a didactic sequence that uses food plants as a practical model can contribute to mitigating Botanical Imperception in ninth grade students. To this end, the formulation ... -
Bases conceituais da teoria histórico-cultural : implicações nas práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2012)The intention of this research was to analyze and clarify the conceptual foundations of the Historical-Cultural Theory, based on the Historical-Dialectical Materialism by Marx, and their direct implications for the pedagogical ... -
Práticas pedagógicas interculturais de docentes na Educação Básica e no Ensino Superior: análise da produção acadêmica brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2022)The theme of this research is related to teachers' intercultural pedagogical practices in Basic and Higher Education, considering the problem involving the inequality present in schools - especially public ones - and the ... -
O trabalho do professor de Sala de Recursos e o ensino não presencial no Brasil (2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2022)This study proposes to identify and analyze how the work of the teacher in the resource room happened, observing the limits and possibilities in the context of the physical distancing in the year of 2020, when, due to the ... -
O trabalho do coordenador pedagógico em discussão: um olhar sobre o município de Indaiatuba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/11/2022)The purpose of this course conclusion work was to identify and learn about the aspects that built and build the pedagogical coordinator, as well as the difficulties related to the freshness of his profession within the ... -
Resolução de problemas e educação matemática crítica: uma proposta para o ensino de probabilidade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 05/11/2018)The present study is a proposal to the teaching of probability to high school students. A description of the historical and conceptual construction, definitions and theorems about probability as an explanation of classic ... -
Pelo diálogo entre a universidade e a Educação Básica: um estudo sobre as licenciaturas da UFSCar - campus Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2020)This investigation deals with University, Basic Education and the interaction between both, aiming to establish relations between the actions planned and / or developed by the Undergraduate Courses at UFSCar - Sorocaba ... -
O papel docente na alfabetização e leitura com crianças no início da escolarização: a perspectiva de artigos científicos publicados entre 2016 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/06/2021)This course conclusion work focuses on the teaching role in the initial literacy of children in the perspective of the publications of scientific articles in the last five years. Its general objective was to understand the ... -
Pesquisa-vida-formação e cartografia de afetos no território da Coordenação Pedagógica: diálogos entrecruzados de um diário tese.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2024)In this text, you will find a doctoral thesis anchored in the principles of (auto)biographical approach, as it takes place in/with the itinerancy experienced as Pedagogical Coordinator and researcher in Basic Education. ... -
Educação Ambiental e a abordagem do Agronegócio no Ensino Médio: uma análise do material de apoio do governo do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/02/2024)This course completion work aims to analyze how environmental education is approached with a focus on agribusiness in public schools in the state of São Paulo. Agribusiness is the new term used to designate the latifundiary ...