Listar por tema "Ensino médio"
Mostrando ítems 1-20 de 71
-
Desenvolvimentismo e educação: o ensino médio no período de 1956 a 1961
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/1999)The government proposals for education, between the years 1956-61, appear linked to the idea that the educational system should be intrinsically linked to the set of structural reforms that were necessary to overcome the ... -
Química na história: aplicação e análise de um minicurso para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/03/2023)The theme of the History of Science is widely recognized as an effective mechanism for providing critical education, but it is rarely applied in basic education. This qualitative research, through a case study, aimed to ... -
Educação científica e relação com o saber: o que nos dizem os jovens estudante?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)This study aimed to identify young high school students’ relationships with knowledge based on what they tell us about the science education they receive at school and their thoughts on what it offers them for their actions ... -
A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ... -
Habitus, expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de escolas urbana e rural do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2011)O objetivo deste trabalho foi o de investigar e analisar o habitus e a construção de expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de duas escolas públicas do Ensino Médio de um município do Estado de São ... -
Análise das questões do ENEM da área de Ciências Naturais pelo enfoque CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/04/2011)ENEM has been viewed as a strategy to develop competencies and skills in students, making them more participatory and integrated with the environment in which they live. Added to this, scientific literacy has been developing ... -
Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ... -
Ensino remoto e saúde mental: vivências de estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The social distance imposed by covid-19 suddenly changed human interactions. For a long time, schools operated only through remote teaching. By using digital means, remote learning could not serve all students, negatively ... -
Uso de modelos moleculares por alunos de ensino médio : contribuições para o desenvolvimento de modelos mentais de conceitos químicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 07/12/2012)This study aimed to analyze the contribution of molecular models to the evolution process of the mental models of first grade high school students regarding the following chemical concepts: substance, reactants, products, ... -
Experiencia de estudiantes con discapacidad en el bachillerato: diálogos para la emancipación
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)La investigación tuvo como objetivo promover el conocimiento consciente de los procesos escolares a través del diálogo colectivo en estudiantes de bachillerato con discapacidad. A partir de insumos teóricos y metodológicos ... -
O ideário neoliberal na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): desdobramentos para o trabalho docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/03/2023)This research is inserted in the field of educational curricular policies and aimed to study the National Common Curricular Base (BNCC), intending to identify similarities with elements of neoliberal ideas for education ... -
Introdução de tópicos de Física Térmica e Cristalografia no ensino médio utilizando um simulador mecânico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)In the last decades, physics education research has shed light on the difficulties and obstacles that students and teachers encounter in learning physics. In response, a wide variety of new methods and models of physics ... -
O jogo de xadrez como instrumento de auxílio para o desenvolvimento de competências aos alunos do ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/11/2022)Chess is a game that stimulates the logical reasoning, spatial vision and critical thinking of practitioners. Several academic studies have already found the affinity between the practice of sport and the development of ... -
Desenvolvimento de material didático para alunos surdos do Ensino Médio: uma abordagem da Teoria Ator-Rede
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/11/2022)Despite laws that guarantee the presence of deaf students in the classroom through resources such as sign language and the presence of an interpreter, there are many difficulties, especially in relation to subjects with ... -
Percepção da afetividade e das emoções na prática pedagógica de professores de Ciências da Natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)The present reality defies us to think an education that overcomes the content-focused approach, highly spread in pedagogical practices. The circumstances experienced by COVID-19 pandemic intensified an already urgent ... -
O ensino médio e a cultura digital : desafios e possibilidades de o uso do aparelho celular dentro da sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)In contemporary society, the smartphone has become an indispensable tool both in leisure time and in work-related activities. In possession of the device, it is possible to film, photograph, send and receive messages ... -
Uma proposta de metodologia do ensino de filosofia acerca do pensamento kierkegaardiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 24/10/2022)To develop a critical, creative and autonomous citizen based on reflective thinking, this is the challenge that we propose in the present work, following the Kierkegaardian philosophy and seeking to dialogue with ... -
Uma experiência sobre o ensino da matemática no ensino médio sob a perspectiva da utilização de problemas da OBMEP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/02/2020)In this work we present the idealization, application and discussion of the use of 5 OBMEP problem versions in the form of activity sheets using manipulable material and technological resources in mobile phones. -
Condicionantes sócio-históricos das políticas públicas no ensino médio: entre o profissional e o propedêutico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2014)This paper investigates the historical and social factors that characterize the context of public policy high school in Brazil aimed at training the student in meeting the demands of the labor market. Examines the theoretical ... -
Escola, consumo e projetos de vida na visão de jovens estudantes de uma escola pública e outra privada no interior do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/08/2016)The guidelines that establish the Basic Education in Brazil are the same to public and private schools, however, the education developed with students from both groups can have different directions. The relation between ...