Listar por tema "Philosophy"
Mostrando ítems 1-15 de 15
-
O jovem e o velho Marx: uma cartografia do problema do trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 05/09/2023)In the Economic and Philosophic Manuscripts of 1844, Marx examines the determinations of estranged work, the act of estrangement (Entfremdung) of human activity. With them, he seeks to show that when the worker is subjugated ... -
Uma proposta de metodologia do ensino de filosofia acerca do pensamento kierkegaardiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 24/10/2022)To develop a critical, creative and autonomous citizen based on reflective thinking, this is the challenge that we propose in the present work, following the Kierkegaardian philosophy and seeking to dialogue with ... -
Michel Foucault e a história arqueológica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 06/09/2006)The main objective of this doctor degree thesis is to analyze the philosophical problems of Michel Foucault s archeological history presented in two of his major works: Madness and Civilization and The Order of Things. ... -
Subjetividade, o si-mesmo e o narcisismo: uma leitura freudiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 30/06/2009)This work has like finality carries out an inquiry boarding that problem of self from the Freudian theory. To carry out this proposal, we use principally that concept of narcissism; we establish an articulation so much ... -
Jogos de linguagem matemáticos da comunidade remanescente de quilombos da Agrovila de Espera, Município de Alcântara, Maranhão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/11/2016)[EN]This research aimed to understand what is manifest in the mathematical practices of members of the remaining community of quilombos of Agrovila Espera, Alcântara - MA, in their everyday social practices, questioning ... -
A interpretação de Descartes nas Lições sobre a história da filosofia de Hegel
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 28/08/2015)According to Hegel the Modern philosophy begins with Descartes. In this sense, we proposed to investigate what are the consequences of such a statement in the Hegelian conception of History of Philosophy. The relevance ... -
A discordância conciliável em relação à psicanálise : um estudo sobre o percurso que vai da sintomatologia à topologia dos níveis diferenciais na filosofia de Gilles Deleuze
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)The purpose of the present work is to explain the nature of the relations between philosophy and psychoanalysis in the thought of Gilles Deleuze during 1961 and 1969. It is postulated as a hypothesis to be demonstrated as ... -
Ciborgue: a mente estendida de Andy Clark
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 07/11/2007)The cyborg theme, concerning the combination of organisms and machines, has been extensively explored recently. In this text, the theme is once again discussed, first, through a brief historical overview and, then, through ... -
Música e negatividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 21/08/2007)This dissertation intends to investigate Adorno s analysis concerning Beethoven s late style in the attempt of understanding the importance delegated to this composer s works, which led Adorno to identify it with the ... -
O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ... -
Didática histórico-crítica: relatos de uma experiência em sala de aula e possibilidades de sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/11/2020)The general objective is to analyze which manifestations or perceptions predominate when the didactics of historical-critical pedagogy are used in the teaching and learning process in high school students. For this purpose, ... -
Oficinas de pensamentos na promoção de experiências filosóficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 04/12/2020)This dissertation, entitled “Workshop of thoughts in the promotion of philosophical experience”, presents a way for the philosophy discipline to promote a philosophical experience for the subjects involved in it, as it ... -
Traumas, sedução, sonhos e fantasia: o arcaico e a disposição à neurose em Sigmund Freud
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 03/05/2022)In the text “A fantasia freudiana”, Luiz Roberto Monzani leads us through an investigation in which the place of the controversial 'fantasy'/phylogenetic hypothesis - contained in the text found by Ilse Grubrich-Simitis ... -
As antinomias do ensino de filosofia: caminhos e possibilidades para o seu ensino à luz da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This dissertation presents an analysis of the teaching of philosophy in Brazil, which seeks to identify the course of teaching this discipline under the legislation that regulates Brazilian education and the ways in which ... -
A formação da consciência crítico-filosófica na pedagogia histórico-crítica: a contribuição de Dermeval Saviani
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2020)This dissertation contains the results of the research carried out on the concept of philosophical conscience in Historical-Critical Pedagogy (PHC), considering the contributions originated by Dermeval Saviani. The ...