Listar por tema "Rural education"
Mostrando ítems 1-19 de 19
-
O Banco Mundial, o neoliberalismo e a educação do campo no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)This study analyzes the participation of the World Bank in rural education projects in Brazil based on two hypotheses. Firstly, what means to a neoliberal political project justify poverty reduction and improve the living ... -
Formação e qualificação de pequenos produtores rurais: a experiência da Coordenadoria de Assistência Técnica Integral - CATI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This research has the aim to present the investigation made about the Coordination of Integral Technical Assistance CATI, an agency that is part of the Agriculture and Supply Secretary in the state of São Paulo. This ... -
Contribuições dos movimentos sociais na democratização do acesso à educação: a luta do MST em São Paulo pelo acesso à educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)Works on the organization, forms of struggle and reproduction of social movements have taken steam in recent years. Among the movements that advocate land reform, there is the MST (Movement of Landless Rural Workers) which ... -
Escolas no campo: desafios e possibilidades para o ensino da agroecologia e educação ambiental em Araras (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, , 04/04/2014)This research discusses the challenges and opportunities for Agroecological Education and Environmental Education (EE) in two rural schools from Araras - SP. The objectives were to understand the state curriculum frameworks ... -
O fechamento de escolas rurais do município de Limeira/SP: a negação do direito à educação aos trabalhadores do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)This research has aimed to analyze the problems that closing rural schools policy brings to individuals who live in rural areas. The work started from the hypothesis, verified and confirmed in the thesis, that the closure ... -
Aprendizagem para resiliência socioecológica de comunidades rurais: sistema de indicadores a partir de uma escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)Socioecological resilience is related to the ability of a socioecological system to adapt to disturbances, in order to transform itself and still maintain its structure and function. Learning for resilience can contribute ... -
Pesquisar COM como potência de aprendizagem social: uma experiência nas ciências ambientais junto a uma escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 24/04/2023)O objetivo deste artigo é apresentar uma pesquisa-intervenção realizada no campo das ciências ambientais junto a uma escola do campo e analisar a possibilidade desse pesquisar COM como potência de aprendizagem social. A ... -
A pedagogia da alternância no bacharelado em agronomia com ênfase em agroecologia e sistemas rurais sustentáveis (ProNERA/UFSCar): o campo e a universidade como territórios educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, , 23/08/2013)This dissertation aims to analyze the pedagogical model used in a Bachelor of Agronomy offered to settled of the agrarian reform program, namely the alternation between school and community moments. The difficulty of the ... -
Políticas de educação rural no Estado de São Paulo (1889-1994): disputas e conflitos de classe pela hegemonia no bloco no poder
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/11/2018)At the beginning of the 21st century, rural education became a hegemonic expression within social movements and state politics. In this context, rural education has become synonymous with backwardness, precariousness of ... -
A escola no acampamento do MST: institucionalização e gestão estatal da escola itinerante Carlos Marighella
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2014)The thesis contains a study on the School in MST Camp: Institutionalization and Management of State Itinerant School Carlos Marighella. The problem of this study lies in the way of managing the traveling school in the MST ... -
Estado, luta de classes e políticas públicas de educação para o campo no Tocantins: territórios em disputa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This thesis analyzes basic education policies to the camp in the State of Tocantins, implemented especially from 1990. Situated in the context of educational reforms oriented by international agencies committed to the ... -
Nos caminhos da escola do campo : processo de implantação da educação do campo no município de Matão, SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)This paper addresses the contexts and processes regarding the implementation of the education proje Rural education, municipality of Matão and education project of the field.ct within the field of the Municipal Education ... -
O programa Escola Ativa e a gestão participativa em escolas no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)Active School program was originated from the Colombian Escuela Nueva. It´s a strategy that aims to improve the quality of education in rural areas through the implementation of specific methodology and participatory ... -
Práticas de letramento de professores de matemática em formação na licenciatura em educação do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2019)This research has as its goal the comprehension of the literacy practices engaged and problematized by Rural Education undergraduates. To answer the guiding question: Which literacy practices of the future teacher can be ... -
Gestão agrícola em propriedades rurais familiares do Vale do Guaporé – RO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 29/11/2013)In this work, it is a survey of data about the management methods employed by 52 selected farmers in some selected cities as Costa Marques, Seringueiras, São Francisco and São Miguel do Guaporé, in the state of Rondônia. ... -
Fundamentos teórico-filosóficos nos cadernos “Por Uma Educação do Campo”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)From the 1990s onwards, rural social movements, in particular the Landless Rural Workers Movement (MST) together with the Pastoral Land Commission (CPT) started a fundamental discussion in which they sought to understand ... -
A disseminação do ideário pedagógico capitalista na educação do campo no estado de Goiás: o Programa Agrinho na escola (2008-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)In Brazil, historically, the education offered to the populations that live and work in the countryside, has been the object of contradictions and it is possible to determine “gaps” that merges with such offer. The ... -
Ensino de estudantes público da educação especial em uma escola ribeirinha amapaense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This research is focused on the socio-educational reality of Public Special Education students in a riverside school in Amapá, linked to the Municipal Education System. Its general objective is to analyze the teaching ... -
Inserção curricular da Agroecologia no município de Santa Cruz Cabrália, Bahia: desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 02/02/2024)Guided by a holistic and decolonial perspective, this dissertation investigated how the process of curricular insertion of Agroecology took place in the rural schools of the municipal network of the municipality of Santa ...