Listar por tema "Saberes"
Mostrando ítems 1-9 de 9
-
A formação inicial de professores de Física e os saberes docentes para a prática educativa: revisão de escopo de 2001 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Teaching is a profession full of challenges, especially at the beginning of the career in which there are aspects linked to lesson planning, class management, working conditions, among other particularities, which, although ... -
Juventude e educação escolar : contribuições e desafios presentes em artigos disponíveis na base Scielo entre 2010 e 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)The research aims to study and analyse the contributions and challenges present in the articles on the subject of Youth and Education in Brazil from 2010 to 2014. Furthermore, it looks forward to identify new ideas or ... -
A formação do educador reflexivo: um olhar sobre a construção de sua prática pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/03/2000)A finalidade deste artigo, longe de apresentar “receitas prontas” para a reversão de intervenções pedagógicas sem planejamento, preocupa-se em problematizar a formação do educador do ponto de vista de suas proatividade ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no programa de formação online de mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)The reflexions of this study are embedded in a context of continuing training in-school developed under the Online Training Program of Mentors (known as PFOM). It is a set of issues related to teachers of basic education, ... -
Professoras de berçário: uma análise sobre os saberes que embasam suas práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/09/2019)Important studies indicate that in the context of teacher education for basic education aimed at acting in early childhood education and early grades, discussions are prioritized in the curriculum as actions for literacy ... -
A disciplina eletiva dos barracos às mansões: relações com os saberes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/06/2015)This research aims to analyze the relationship with regard to the knowledge that can be established by students of Basic Education while they are studying the elective course, of interdisciplinary nature: “From shacks to ... -
Jovens [In] visíveis: trabalho e saberes nas trajetórias dos catadores e catadoras da Cooperativa de Recicláveis Santa Maria da cidade de Itapeva-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)This research analyzed the experiences related to work and school of the waste pickers, young and adults, from the Santa Maria Recyclable Cooperative, from the years in the municipal dump of Itapeva - São Paulo, to the ... -
Pibid e saberes profissionais: uma análise desse paralelismo sob a ótica de professores em início de carreira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2021)The beginning of teaching reveals itself as a phase under construction, permeated by challenges, perspectives and knowledge mobilized by teachers from different sources (historicity, training, experience). It is a transitional ...